Zaterdag 2 en zondag 3 juli

3 juli 2022 - Chiavenna, Italië

Alles ligt nog te slapen en Louistje ruimt zijn tentje op en opent het hek met de verkregen code. Op naar Chiavenna, slechts een dikke 55 kilometer. Heerlijk weer en veelal over vrijliggende fietspaden.  Bij een kleine super koop ik het gebruikelijke fruit, yochurt en drinken. Er moet toch zo af en toe iets in de maag zitten. Bij een meertje even gezellig zitten babbelen met een Italiaan over de gedragingen van mensen, de drukte, stress en gezondheid. Een aardige kerel en een gezellige onderbreking. Aangekomen in Chiavenna vind ik heel eenvoudig de camping van 9 jaar geleden. Aquafraggia, waar ik een best plaatsje in de schaduw krijg en kom met de buurtjes, een familie uit Den Haag, in gesprek. Dan horen zij Hilvarenbeek en het verhaal krijgt een andere wending. Daar zit Yes We Can van Mijnheer Poot, zelf ooit drugsverslaafde, in het complex Groenendaal. Hier worden kinderen van 10 tot 23 jaar intensief geholpen. Hun dochter, een vlotte meid, eens patiënt, geeft uitvoerig uitleg. Door die intensieve behandeling komen de meesten binnen 3 maanden er clean uit. Ok, na dit intensieve verhaal kijk ik even anders naar deze instelling, waar ik me in eerdere instantie, en dat ook aangaf, erg negatief over uitgelaten heb. De dochter geeft nu lezingen op congressen, had ook een baan bij het ministerie maar verliet dat vanwege de inhoudsloze bijeenkomsten en de enorme stroperigheid. Inmiddeswel een goede functie bij een grote instelling. Dan doet de Fam. De Bruin de camping aan. Disco uit de auto op volle toeren en Mijnheer de Bruin is continue in gesprek middels de telefoon op een manier dat de hele camping ervan kon meegenieten. Na een vriendelijk verzoek en enige boze blikken keert het tij. Wasje gedaan, gedouched en 's avonds lekker gesmikkeld in de pizzeria tegenover de camping. Volle bak daar en goed verzorgd.

Zondag, 3 juli.

Om 07:00 uur uit de veren. Tentje van binnen opgeruimd (2x1.5 meter). Om middernacht had k nog een pilletje moeten zoeken dat ik in had moeten nemen. Om 07:45 naar het Supertje voor briosjes etc. Rond 11:00 uur naar Chiavenna en rondgestruind in het oude centrum. Lekker bezig geweest. Later bezoek ik een klooster en een klein daarbij behorend kerkje. Twee kaarsjes opgestoken. Eén voor een persoon die daarom gevraagd had en een tweede in eerste instantie voor mezelf maar kort daarop wilde ik die intentie veranderen voor Youp van het Hek. Later in de middag een heel uitgebreid en openhartig gesprek met de buurtjes.

Tegen de avond alles geprepareerd voor de grote uitdaging van morgen. Voor ik in mijn mandje duik nog even intensief afscheid van de buurtjes, waar ik onderweg best nog eens aan zal denken. Voor ik afsluit; heel hartelijk dank aan iedereen voor de spontane reacties, fijn die belangstelling en betrokkenheid. Welterusten!!

1. Marcel Maas:
    3 juli 2022
    Wij lezen je berichten met veel plezier en we zien telkens uit naar je volgende avonturen. Marcel en Karin
  2. Mieke Hexspoor:
    3 juli 2022
    Ik zal aan je denken, morgen. Hoorde van Wilhelmien dat het een pittige tocht gaat worden...Had haar gesproken bij het R.S.O. concert op, volgens StanMeijer het mooiste pleintje ......ja, dat heb je moeten missen...maar je hebt er een paar mooie avonturen voor in de plaats...Heel veel succes morgen
  3. Cees:
    3 juli 2022
    Veel succes morgen bij je volgende trip.
  4. Fia:
    4 juli 2022
    Klinkt goed zo’n dagje “rust”!
    Succes met de tocht.
  5. Thea:
    4 juli 2022
    Succes voor vandaag. Ik lees dat het pittig zal zijn.
  6. Marc Paulissen:
    Hoi Louis,
    Weer een hele mooie ervaring heb je opgedaan afgelopen weekend.
    Heel veel succes en veel rij plezier de komende dagen....
    Hopelijk valt de hitte mee,

Gr. Marc paulissen.
  7. Dora van Lier:
    4 juli 2022
    Ben elke dag weer benieuwd wat je weer meegemaakt hebt, vooral omdat jij het altijd zo mooi opschrijft ! Nog veel sterkte en plezier met de verdere reis 😎
  8. CWM. MEIJER:
    Beste Louis ,
    Aan de stijl van jouw schrijven merk ik dat het je goed gaat.
    Wens je een goede paar weken toe, ben benieuwd hoe de reis verder gaat.
    Weekend hier is goed verlopen.
    Veel groeten,
    Stan.
  9. Bob:
    6 juli 2022
    Wat Marcel Maas, mijn voormalige lijfarts, registreert, lees in ook in jouw tekst hinein. Het fietsen an sich moet heel behoorlijk gaan, ook de mentale en morele begeleiding van jouw tocht moeten je vreugde en voldoening geven. Ging het daar niet om?