Vrijdag 1 juli

2 juli 2022 - Lecco, Italië

Het waren niet aleen de Maestrieperi's die mij adviseerden beter toch met deze temperatuur het openbaar vervoer te nemen om dichter bij huis te komen. Nog een stukje Toscane en de Po-vlakte sla ik over. Van Pistoia naar Lecco om vandaar verder te fietsen naar Chiavenna. Ik verwacht weinig bijval voor mijn beslissing, zie het als een teken van zwakte. Per trein met de fiets en het nodige mee maken, dat kan. In de trein zit een erg donkere meneer die zowat constant luid Engels zit te 'lullen' in zijn telefoon. Zijn fiets hangt in het rek. Werkelijk een prrfect mountainbikeje. Dan bij een station ineens een hoop kabaal. Wat blijkt; een even donkere persoon wil uitstappen met zijn fietsje in zijn hand. De perspoon vertrekt geen spier, geen excuus, laat het mountainbikeje staan en neemt een ander fietsje mee naar buiten, een vehicel dat hij in Tilburg bij Jood Van Raak nog niet bij het oud ijzer had mogen zetten. Enkele stations verder stapt een moeder in met een baby in een buggy. Plots begint dat kleine wezentje te krijsen waarbij ik verwacht dat er iemand aan de noodrem zal trekken. Maar moeder duikt razendsnel in haar tas en plukt daar haar mobieltje uit. Het ventje kon nog niet praten, wel zelf poepen en plassen maar was nog niet zindelijk, maar haalt wel meteen muziek en een filmpje te voorschijn. Tja, als alles biologisch meezit is het niet moeilijk om kinderen te krijgen, maar opvoeden is weer wat anders. De overstappen (vele) gingen vaak ruim, soms erg krap zodat ik soms genoodzaakt was om naast fiets met bagage over te trappen naar beneden te denderen en hopen op hulp bij de trap omhoog. Er stonden dan voor die korte overstap te veel personen met zware koffers bij de lift. Op Milaan centraal liggen de perrons naast elkaar met een groot platform ervoor. Zoals ook in Rome Termini. We staan daar met een 8-tal fietsen maar die mochten niet mee. Geen fietswagon aanwezig. We kregen toestemming de eerstvolgende te nemen. Twee minuten voor vertrek de aanduiding vertrek perron 2. Dan ineens een wijziging die door de luidsprekers schalt; perron 7 en toen weer perron 8. Alle fietsen vlogen van het perron, over de rails en weer het perron op (verboden dus) en iedereen hielp elkaar. De laatste fiets stond binnen en de deuren gingen dicht. (Zucht) Vanuit Lecco nog een half uurtje gefietst en een camping getroffen. Per trein met de fiets gaat goed maar het kan soms chaotisch zijn. Ondanks alles vanavond een pilsje op!!

1. Dick Heuckeroth:
    2 juli 2022
    Perfect Louis, een stukje met de trein, zo zie je maar weer overal tref je dezelfde “boefjes” aan. Doe het rustig aan met de warmte! Hopelijk was het pilsje lekker koud. Goede reis verder.
  2. Géke:
    Wie reist kan veel verhalen wordt er wel eens gezegd en dat geldt ook voor reizen met de trein.. Verstandig om de trein te nemen Louis. Morgen weer een mooie dag gewenst en voor straks een heerlijke slaapplek! Alvast een goede nachtrust gewenst
  3. Brigit:
    2 juli 2022
    Is toch een leuke afwisseling. Even in de trein. Andere omgeving en dus ook andere verhalen. En fietsers in de trein dat schept meteen een band. Goede reis verder.
  4. Marion Ambachtsheer:
    Goed bezig Louis slim een stuk met de trein zeker als het zo warm is.
  5. Ton:
    2 juli 2022
    Treinen zijn niet bedoeld voor fietsers, maar voor studenten, bejaarden, moeders met kinderen en asielzoekers.
  6. Hans van Tuyl:
    Louis,
    Niks geen teken van zwakte. Maar een slimme beslissing. Het is juist de bedoeling dat je geniet. Presteren heb je al genoeg gedaan. En na de treinreis krijg je daar ook weer de kans voor. Succes.
    Groeten van Hans en Anne
  7. Jip & Janneke:
    2 juli 2022
    Hoi Louis wat een treinavontuur.
    Je komt zo wel heel snel in buurt van de “grote hobbel” in de route.
    Rustig verder en vooral genieten van de prachtige omgeving.
    Groet’n
    J & J
  8. Ralf en Marion:
    3 juli 2022
    Succes Louis. Povlakte is ook wat saai. Op naar het Comomeer, prachtig stuk en vervolgens de Splugenpass. Veel fietsplezier. Hartelijke (fiets)groeten Ralf en Marion
  9. Ine Verhoeven:
    Hoi Louis, even een verandering van je fietstocht, maar een goede verandering lijkt mij!! Succes verder, want er komen nog een paar pittige cols!
    Groeten Ine
  10. Marc Paulissen:
    3 juli 2022
    Hey Louis,
    Toch een verstandige beslissing om de trein te nemen.
    Fietsen in die bloed hitte is zeker niet verstandig....
    Hopelijk heb je de goeie fiets uit de trein geplukt....?
    Ook proost vanaf hier, en succes weer....

Gr. Marc Paulissen.
  11. Bob:
    4 juli 2022
    Zo zie je maar weer, Louis, het treinreizen kan heel opwindend zijn, in elk geval kan het je inspireren tot een wat opgewonden taalgebruik. Ik kon me in je emotie helemaal inleven.