Zondag 24 mei 2015, Igualada - Tona

24 mei 2015 - Tona, Spanje

Totaalstand 2818 km, koude noorden wind. Beste volgers over vandaag is niet zo veel te melden, want weer de melding van veel klimmen en koud interesseert jullie niet zo. Maar nog even een verhaaltje van gisteravond toen ik in Agualada aankwam en een hotel zocht en niet vond. Iguala is een behoorlijk stadje maar wat wil het geval, er zijn kinderspelen, een hele ronde op de step en daarna een hardloopwedstrijd voor volwassenen, hetgeen een hele hoop volk op de been brengt. Door mij geen hotel te vinden dus vraag ik de weg naar het station, want als er ergens een hotel is dan is het daar. En jawel een viersterren hotel dus zoek ik even verder. Ik rijd wat rond draai en keer en dat ook in een eenrichting straat. En jawel jullie raden het al, daar is tie dan, oom agent op de scooter. Blauwe lampjes aan, evenals het zwaailampje dat achter gemonteerd zit en boven zijn schouders uitkomt en dan zijn armpjes over elkaar midden op de weg. Er rest mij niets anders dan er naar toe te lopen, hem een hand uit beleefdheid te geven zoals mijn opvoeding mij geleerd heeft en dan steekt hij van wal. Wat ben ik van plan, eenrichting verkeer, draaien en nog veel meer. De kennis van de Spaanse taal is beperkt maar ik besef dat ik mij hier even anders op moet stellen dus haal ik mijn schouders op en zeg "perdone" en verder "albergo, dormir" en sla mijn handen in de lucht. Nog een litanie en ik begrijp dat hij aangeeft dat ik Spaans moet leren voor ik in Spanje op vakantie ga. Hij geeft aan en dat ik hem moet volgen en zo naar het bureau waar een collega mij in het Engels verder helpt en vraagt even te wachten. Alle hotels zitten vol mischien 20 km verder, maar daar heb ik geen zin meer in en weet daarna mijn tentje 5 kilometer verder "wild" te plaatsen.Maar voor ik weg ga zeg ik nog even tot mijn vriend, wetende dat het niet 100% correct zal zijn: "Espero que todos Espagnoles cuando vienen de vacaciones en Los Paysos Bachos hablan nuestro idioma tambien" en geef hem nog een hand zonder hem verder aan te kijken want ik heb nog steeds geen helm op. De afgelopen nacht toch behoolijk geslapen alhoewel een agrariër een vierkante meter of acht koren niet zal kunnen maaien.

1. Jip & Janneke:
    25 mei 2015
    Hoi Louis.
    Mooi Pinksterverhaal
    Elkaars taal niet spreken en toch begrijpen wat de ander wil zeggen of vragen. Je een beetje van de domme houden is je vergeven.
    Voor de tweede keer geen bekeuring gehad is geluk hebben. Dat zal een spaanse toerist in Nederland niet zo snel overkomen. Niet belerend toespreken, maar incasseren van geld is hier het devies.
    Hoe gaat het met li voet en been?
    Vrede en all Goeds,
    J & A
  2. Chr appels:
    25 mei 2015
    "Espero que todos Espagnoles cuando vienen de vacaciones en Los Paysos Bachos hablan nuestro idioma tambien" Ja, een Spaanse Hermandat een Italiaanse puzzel opgeven, als ik jou was, leerde ik fatsoenlijk Nederlands: "Ikke niet begrijpen" dat werkt hier altijd ! Misschien daar ook ? Wat de temperatuur schommelingen betreft.... zij zijn wel een duidelijk onderdeel van de reis. Dus wat ons betreft, blijf dat ook vermelden, dat geeft toch een belangrijk onderdeel van de reis weer. Je bent al zover dat je de grootste helft achter je hebt, proficiat en groetjes van ied en chris
  3. Bob:
    26 mei 2015
    Mooie reactie van J&A: het pinksterverhaal. Een korte aanvulling op de bovenste volgers. Als mijn vrouw problemen had/heeft met de sterke arm dan vraagt ze altijd om begrip met de toevoeging: ik kom uit België. In samenspan met een onbevangen intonatie werkt(e) dit altijd. De volgende keer toch maar eens aan denken.
    Toi toi. Vandaag of morgen in Frankrijk. De communicatie zal je daar beter afgaan.

Bob