zondag 13-07-2014 Parijs..

14 juli 2014 - Parijs, Frankrijk

Niet gefietst maar daarentegen vele kilometers gelopen en de nodige keren van de metro gebruik gemaakt, om de nodige bezienswaardigheden te gaan bekijken. Vanaf metro station Jaures naar het Place Charles de Gaulle-Etoile naar de Arc de Triomph, daarna, dichtbij de Arc, een ontbijt genuttigd. Toen we het etablissement wilden verlaten viel de regen weer met bakken uit de hemel en was ik de uitbater dankbaar dat hij mij een van de vele achtergelaten parapluutjes overhandigde. Via de Champs Elysées, enkele zijstraten met modehuizen van de Haute Couture, waaronder “Louis Vuitton” bekeken. Bij de H&M schafte Milou nog een spijkerbroek en een hoedje aan. Daarna langs het Palais de l'Élysée, de ambtswoning van François Hollande, langs een van de duurste restaurants van Parijs, Maxim en het daarnaast gelegen iets minder dure Le Minim’s, gelopen. Vervolgens naar een van de bekendste kerken van Parijs, de Madeleine en de oudste concertzaal  de Olympia, waar wij in een etablissementje, in de kelder, een broodje aten. Door muurschilderingen daar werden wij herinnerd aan de Stones, Beatles, Johny Halliday, Charles Aznavour en vele anderen. We vervolgden onze weg naar het Academie National de Musique, de Opera van Garnier, waar ik twee personen zag waarvan de dame een fiets van Spijkers uit Goirle bij zich had. Ik sprak haar in het Nederlands aan en het blijkt een Tilburgse van geboorte te zijn, die geëmigreerd was naar Nieuw Zeeland en daar was getrouwd. Nu waren zij op bezoek in Nederland en gingen met de auto en twee fietsen Parijs verkennen. Het kan verkeren. Op naar het Louvre, waar we een tijd schuilden omdat de schuiven weer rijkelijk opengetrokken werden. Daarna in de Tuillerieën, de tuinen van het voormalige koninklijk paleis,  mensen kijken en fotograferen. We beëindigden onze tour in dat deel bij het Place de la Concorde met de Obelisque. Daarna verder met de metro, want Jansen & Jansen wilden Montmartre en het Place du Tertre zien. Ik zag Billy Turf, twee dames in roze poncho's, flamingo's en vele anderen. We liepen omhoog naar de "butte" via de Rue du Mont Cenis. Het verhaal wil dat Dyonisius, onthoofd op Montmartre, met zijn hoofd in zijn hand liep naar de plaats die nu Saint Denis heet en waar nu ook het "Stade de France" ligt. Onderweg Brigit nog gebeld met haar bijzondere verjaardag. Later met de metro naar het kerkhof Père Lachaise, waar we het graf van Fréderique Chopin en Jim Morrisson bezochten. Op weg naar de tombe van Edith Piaff werden wij door een minder vrolijke persoon, wie is er op een kerkhof ook vrolijk als je daar werkt, gesommeerd het kerkhof te verlaten want de “winkel" sloot om 18:00 uur. De graven zagen er veelal onverzorgd uit, geen plek waar ik graag zou willen liggen. Vanavond na de maaltijd nog even naar het Trocadero om dan de verlichte Eiffeltoren te aanschouwen met de knipperende lichtjes. Dan terug naar het hotel. Een stad bezoeken is vermoeiender dan fietsen. Morgen vertrekken Jansen &Jansen en ga ik dan solo verder en 14 Juillet vieren.

1. Géke:
    14 juli 2014
    Niet gefietst maar wel gewandeld door een schoonheid van een stad, wie zou dat niet willen Louis, ook al was het vermoeiend maar toch ook boeiend naar mijn idee. Vandaag de 14de Juillet weer heerlijk solo fietsen, yoohoo ... X
  2. Marcel:
    14 juli 2014
    Ha Pa! Leuk om middels de verhalen ook te horen dat het je zo goed vergaat ondanks de op z'n tijd vervelend naar beneden komende druppels, welke de pret niet mogen drukken natuurlijk. Van suiker bende nie! En ook fijn dat voordat je vertrok nog onwetend was met de nu ontstane herinneringen welke uitgekomen zijn waar je alleen maar met een glimlach aan terug kan denken. De dingen lopen zoals ze lopen in jouw geval zou dit "fietsen" moeten zijn. Veel plezier nog en dacht er nog even aan dat volgens mij bij die foto van "de toren" wij hier ook eens gestaan hebben met het vertrek van de Dakar equipe wat langer geleden al. Gr M
  3. Henk en jose:
    Hoi Louis,
    Ik hoop dat je hebt kunnen genieten ondanks de regenbuien, immers ben je wel wat gewend en ik hoop dat je geen blaren hebt gelopen. Je hebt Parijs al meerdere malen bezocht en jij met je talen knobbel gaat dat perfect. Op de France feestdag zijn er diverse actieviteiten die de moeite zijn om die mee te maken.
    Geniet ervan.
    Groetjes,
    Henk.
  4. Chr appels:
    14 juli 2014
    hoe kom je daar aan al die adressen van de leukste spots, van Jansen & Jansen of toch van Kuifje zelf ?
    Minder regen en meer bier toegewenst
    ied en chr.
  5. Anita:
    15 juli 2014
    Beste Louis,
    Dank voor de gezelligheid en goede zorgen voor "Jansen en Jansen" en vooral de jongste van de twee. Leuk om de enthousiaste verhalen te horen en ideaal zo'n gids in Parijs.
    Een droge terugreis gewenst.
    Groeten de moeder van Milou