maandag 14-07-2014 Parijs

15 juli 2014 - Parijs, Frankrijk

Met de fiets Parijs on maar geen km geteld.
Weer: geweldig

Vanmorgen afscheid genomen, na het ontbijt, van Jansen en Jansen. Zij gaan vanaf Gare du Nord naar Lille waar zij opgehaald zullen worden door Willy, de man van Jansen (Monique). Ik duik met mijn fiets Parijs in en aangezien uit nadere informatie blijkt dat er op de Champs-Élysées vermoedelijk geen plaats meer te bemachtigen zal zijn,  ga ik eerst naar Place de la République en Place de la Bastille, daar waar de oorsprong van de nationale feestdag ligt. Tussen deze twee door bezoek ik ook even Place des Vosges (Vogezenplein), het oudste plein van Parijs. Dit plein is nog altijd mooi en super rustig. 14 juli 1789 werd de Bastille ingenomen door "het volk" waar toentertijd nog maar zeven gevangen zaten. Het volk pikte het niet meer onderdrukt te worden terwijl het hof smeet met geld, dat opgebracht was door de burgerij. Op Place de la Bastille zie ik eerst de helicopters overkomen en daarna de landmacht voorbij trekken met al hun materiaal. Ik fiets door naar het gemeentehuis waar ik het allermooiste deel nog zie passeren namelijk de cavalerie, waar meteen een aantal veegwagens achter rijden. Later door Parijs en over een afgesloten Champs-Élysées, die nu ook ingenomen is door het volk. Dan nog naar de Arc de Triomphe en het Trocadéro dat juist "schoongeveegd" wordt door de politie, omdat daar hekken geplaatst moeten worden. Nu door naar de Notre Dame , de Sorbonne, Bld. St.Michel, etc. Veel boulevards zijn afgesloten voor defilés of voor gebruik van 500.000 voetgangers!!!!!!! Met de fiets lukt het ook vaak, zeker als je selectief doof bent voor politiefluitjes. Men kan dan fluiten naar mijn gehoorzaamheid. Er is zoveel politie op de been, dat ik me afvraag of dit dan de vrijheid is die men zich wenst. Ik ga tegen achten even de inwendige mens versterken ga even in op mijn gemak op een bankje zitten. Ik blijk daarna een drie kwartier in slaap te zijn gevallen, met mijn voet door het hengsel van mijn fietst, die gelukkig niet is weggehaald. Sympathieke Parijzenaren. Ik ga gauw douchen en val daarna weer een half uur in slaap en dat lag niet aan alcoholische versnaperingen. Doordat ik in slaap was gevallen kon ik niet meer naar het centrum en zag het vuurwerk vanaf Jaurès en het Canal. Tot slot, het is super geweest en morgen ga ik weer op de pedaaltjes richting Beek.

1. Chr appels:
    15 juli 2014
    Allee manneke, da gij zo goe fransoos kunt klappe he, das Manjefiek !
    Ik ben vandaag in de wei geweest, en heb het verslag voorgelezen aan Juta, echt waar, ik lieg nie !!! er rolde een traan uit haar trouwe oog !! Ik denk van ontroering. Misschien ook van verdriet, ik weet 't niet. Heb het gevraagd maar ze zegt niks.
    groetjes ied en chris
  2. Wil Gijsbers:
    15 juli 2014
    Het lijkt mij geweldig om met mijn aluminium ros in- en door Parijs te fietsen. Ik weet zeker dat het mij zoveel plezier geeft, dat ik dan maar de heen- en terugweg met de fiets laat vallen. Je moet ook een keertje tevreden zijn.
    Louis, dit is zeker niet negatief bedoeld, want
    1. ik kan die prestatie niet opbrengen,
    2. ik heb respect voor jouw doorzettingsvermogen, zeker gezien het slechte weer op de heenreis.
    Ik wens je een gezellige en veilige fietstocht naar Hilvarenbeek.
    Groetjes, Wil.
  3. Fia:
    Louis
    Een goede terugreis. Hopelijk zonder regen!
    Fia
  4. Janneke & André:
    16 juli 2014
    Gelukkig heb je nu mooi weer, de vooruitzichten zijn ook goed voor de komende dagen. Het is duidelijk dat je goed in je vel steekt en het naar je zin hebt. Er circuleren overigens nog geen foto's van een slapende fietser op internet. Goede terugreis! J & A
  5. Cis:
    Alé Louis,

Gaat het goed met oe velo. Mooi weer wat kilometers in de benen, hoofd leeg en de zon op oe kop. Ik heb sinds gisterenavond een heerlyck flesje wijn staan. Kom maar mee leeg drinken.

Gr. Cis
  6. Anneke Marree:
    16 juli 2014
    De Jansen en Jansens' hebben toch maar geboft met jou als gids. Wat zullen die dames in hun "sas" zijn geweest! En zoals jij door Parijs ben gegaan tijdens de viering dat doet niemand jou na. Maar jij hebt het van alle kanten kunnen beleven! Nu weer een beetje rustig en met mooi weer naar huis. Geniet ervan! Tot ziens......
  7. Janneke & André:
    18 juli 2014
    Hoi Louis,
    Gaat ie goed? Het is al weer even geleden dat we een teken van leven ontvingen van je. Na al dat slapen zul je wel als een speer terug fietsen. Je zit toch inmiddels niet naast jou Wilhelmien thuis op de bank?
    Gr. J & A