dinsdag 15 juni 2014 Parijs - St.Quentin

18 juli 2014 - Saint-Quentin, Frankrijk

Gereden 186,2 m

Totaal 727,9 km

Weer: 's morgens zon, 's middags bewolkt maar droog !!!!!!

Om 8:00 uur op mijn fiets. Ik wil niet nog een keer 25 kilometer langs het kanaal fietsen. Het eerste deel van de Jacobsroute is hetzelfde als de heenreis. Ik neem de Rue de Flandre naar La Courneuve, Le Blanc Mesnil, Gonesse en Roisy, maar ik zal toch om Charles  de Gaulle moeten rijden, waardoor ik na een bakker geraadpleegd te hebben, via richting Tremblay en France en cargo 7 op het fietspad richting Juilly kom. Ik rijd langs de startbanen van "Charles de Gaulle" en kijk of ik "ons  Camieleke" nog zie, maar niet dus. In het domein/bos richting Compiegne begint voor mij het nieuwe deel van de Jacobsroute naar het zeer mooie Compiegne. Een man in het parkje voor het gemeentehuis spreekt mij aan en we maken een praatje. Volgens hem had Nederland het WK moeten winnen, Robben de prijs voor de beste voetballer moeten krijgen i.p.v. Messi en hij vond Kuyt de beste bosseur (een harde werker). Een olijke zeventiger deze Fransman. Onderweg in een kroegje slaat de uitbater zowat achterover als ik op zijn verzoek wat belevenissen vertel. Hij is dik en vijfentwintig en kan naar zijn zeggen nog geen vier kilometer fietsen. Vanuit Compiegne veelal langs het kanaal naar St. Quentin gereden. Juist voor St.Quentin aan twee vissers, een ervan is arts die de uitleg doet, gevraagd of er een camping in de buurt is. Ik krijg een zeer gedetailleerde uitleg en daarbij nog een tekening hoe de camping te bereiken, een camping die vlak bij het kanaal blijkt te liggen. Dan vraag ik hem of ik ook langs het kanaal kan blijven rijden tot aan de  camping. Hij lacht en verontschuldigt zich. De eerste nacht in mijn tentje op de Camping Municipal St.Quentin voor het bedrag van 4,05 euro, voor welk bedrag de verantwoordelijke dame een slordig kwartiertje bezig is om alle formulieren in te vullen. Rendement bij de overheid. Omdat het reeds laat is en ik mij niet meer wil verkleden, zie ik mij genoodzaakt een Mac Donalds aan te doen. Zie hier de moderne tijd, eten bestellen en betalen aan een groot flatscreen en het aan de balie toegeschoven te krijgen onder vermelding van het bestelnummer. Een bon-appetit is de enige menselijke factor in dit geheel. Na mijn "uitgebreide maaltijd" mijn blogje van dinsdag bijgewerkt en naar bed.