Vrijdag 1 mei 2015 Sidi Yahye Ousaad - Sources d'Errabies

3 mei 2015 - Fez, Marokko

Totale km stand 726, warm, tegenwind 35°

Aangezien het 's morgens kouder en kouder werd was het niet moeilijk om rond 6:30 uur uit mijn tentje te kruipen en de boel af te breken en op te ruimen onder het toeziend oog van opa, die alleen Berbers sprak. Hij keek zijn ogen uit hoe het slaapmatje werd ontlucht, de fleecezak werd opgeborgen en de tassen aan de fiets werden gehangen. Het allerlaatste stukje de Hoge Atlas uit ging gesmeerd maar allengs werd het ook weer warmer en warmer. Vlak bij Khenifra zag je dat je bij een grotere stad kwam, want je zag er modernere gebouwen, minder ezels en meer landbouwmachines, die veelal bereden werden door "ezels". Maar de stad op zich was een grote puinhoop. Hier nuttigde ik nog een boterham met smeerkaas en twee glazen echte Jus d'Orange. 's-Middags nog een cafeetje in de bossen aangedaan om de dorst te lessen en even te pauzeren, maar voor de kenners, dit was geen Bockenreyder. Overigens was de uitbater, Mustafa, uiterst gezellig. Hij bood mij ook nog aan om binnen even te rusten en voor ik vertrok serveerde hij nog een thee van het huis. Hij gaf mij aan waar ik bij een meer zou moeten overnachten op een camping, maar de camping bleek weer achter een bos te liggen zonder verdere aanduiding dus toen ik tenslotte informeerde, bleek ik deze al lang voorbij te zijn. Dus nog maar even 25 km erbij trappen tot ik bij Sources d'Errabies bij het enige hotel was aangekomen, wat een puinhoop. Aleen de beheerder sprak een beetje Frans en de rest alleen Arabisch. Met handen en voeten zitten "converseren" met oude mannetjes die een boutique(je) exploiteerden.  Alleen Donja, een meisje van twee eenhalf jaar, dat zelf nog maar amper kon praten, bleef maar aandacht vragen en spelen. Vandaag buiten de olijke café-baas niemand gesproken maar wel afgezien.