Vrijdag 22 mei 2015, Valderrobres - Margalef

22 mei 2015 - Margalef, Spanje

Totaalstand 2630 km, het weer goed 23°

Vandaag precies vier weken op de fiets. Het zonnetje was al aanwezig toen ik vanmorgen vertrok en om 10:45 kon het fleecevest al uit. Wat een luxe. De eerste kilometers gingen langzaam, want het was klimmen en klimmen en het wegdek was slecht. Op een zeker moment moest ik volgens de navigatie rechtsaf, maar er was niets om rechtsaf te gaan en de weg die ik moest hebben lag een meter of tien lager. Nu begreep ik het, dit was het punt waar het echtpaar uit Brugge het over had gehad. Ik fiets links en rechts om een punt te vinden waar ik op het lagergelegen gedeelte zou kunnen komen en op een zeker moment vind ik een plek waar dat zou moeten lukken, door eerst de bagage en daarna de fiets naar beneden te krijgen. Dan zit ik op de Via Verda die super is qua natuur en speels met al de spoorwegtunneltjes. Graag had ik ogen voor en achter gehad. Spectaculaire rotspartijen etc. Op deze Via Verda ontmoet ik de enige fietser van vandaag, Rob uit Vlaardingen, drieenzestig jaar en vertrokken vanuit Vlaardingen en een aansluiting gezocht op de route "Langs Oude Wegen" en daarna een aansluiting op deze Andalusiëroute. Vanuit Sevilla wil hij door Portugal naar Santiago via de noordelijke route en dwars door Frankrijk naar Zwitserland en via Duitsland terug naar huis. In juli spreekt hij ergens af met zijn vrouw. Wat een onderneming. Na deze Via Verda weer klimmen en dalen over mooie wegen, maar tegen zessen vind ik in twee dorpjes geen camping, hotel of hostal. Uiteindelijk vind ik in Margalef een refugio, een soort jeugdherberg waar veel bergbeklimmers komen. Voor het douchen en verkleden trakteer ik me op een heerlijk Belgisch biertje. Ik kan kiezen tussen een Trapistje of een Duveltje en ik kies voor het laatste omdat ik dat toch meer bij mij vind passen. Prettig weekend.

1. Rob Haans:
    Proost Louis!! Erg dik verdiend!!! Gr Rob en Maureen
  2. Jip & Janneke:
    Hoi Louis,
    Vier weken onderweg met zowel op en neer gaand parcours als gemoedstoestand. Dat laatste overigens veel minder dan het eerste.
    De " Legende" vertrekt vandaag onder herfstachtige omstandigheden.
    Wat het bier betreft en wij zijn geen kenners: Heb jij toch een nieuw biermerk ontdekt. Is Trapist vlaams voor fietser?
    Laat de Trappisten er maar niet van horen. Hoewel je over de smaak niets kunt zeggen, lust een dorstige fietser alles. Proost!
    Vrede en alle Goeds,
    J & A
  3. Bob:
    Beste Louis,

Naast medelijden en bewondering voor jou en je onderneming besluipt me tijdens het lezen van jouw relaas over de via verda een spoor van jaloezie. Wat had ik graag even in jouw schoenen gestaan, even op jouw zadel gezeten. Net als jij zou ik gejuicht hebben en zoiets gezongen hebben als: 'Heel mijn hart jubelt voor de Heer, ik dans, want alles zingt in mij.' -- Ik vermoed een tekst uit het Hooglied.
    Ga zo door, ook met zingen!

Bob
  4. Chr appels:
    Louis,
    even terzijde voor het slapen gaan.
    Het "gebed" van Bob, als het uit het hooglied zou komen, dan liet je Willemien elke avond voor het slapen gaan een vers voorlezen uit de 8 verzen van bruid en bruidegom.
    Maar helaas....het is (ook heel goed) een opwekkingslied, oorspronkelijk gebruikt in de pinksterkerken, maar nu ook in gebruik (die opwekkingsliederen) bij andere christelijke kerken.
    Mocht je een der beide teksten in zijn geheel al fietsend mediteren.... ??? Laat maar even weten, welke tekst dat je wilt hebben. Het hooglied zou ik zo eenzaam op de fiets afraden. Ik spreek Bob nog wel. Groetjes Chris