Maandag 11 mei 2015, Palma del Rio - ? voorbij Cordoba.

12 mei 2015 - Córdoba, Spanje

Totale km stand 1609. Het is bloedheet.  Onderweg ontmoet ik Marcel en Wilhelmien uit Nijmegen. Marcel heeft er een behoorlijk tempo opzitten, terwijl zijn vrouw meerdere keren aangeeft dat hij de Tour de France niet hoeft te halen. We rijden even samen op, ik hoor een klap maar ben me nog niet bewust van wat, totdat ik zie dat ik mijn Garmin mis. Als ik even later bij een wateroverlooppunt sta ontmoet ik een Spaanse chauffeur die aangeeft dat het water te drinken is, het wordt gecontroleerd door de veterinaire dienst. Indien dat niet zo is moet er een bordje "aqua no potabile" bij staan. Hij vraagt zich af waarom hij op deze weg zo vaak fietsers ziet. Ik antwoord "route Benjaminse" etc. maar hij begrijpt het niet want hier is niks spectaculairs aan en ik deel zijn mening. In Cordoba op de oude brug hoor ik een dame met een grote strohoed op zeggen, "Amaay Herman, wat is het warm" en hoor terwijl ik voorbij loop. "Amaay Herman ziet daar die kuiten", waarop ik mij omdraai en zeg "U komt zeker uit België". Ik zie dat haar hoofd, ondanks die beschermende werking van haar hoed, toch plotseling erg rood wordt. Cordoba uitrijdend ontmoet ik nog een "Spaanse Cowboy" die met twee paarden al enige weken onderweg is naar Santa Cruz en hij beklaagt zich, waarschijnlijk mede namens zijn twee paarden, over de hitte. De route na Cordoba is eenzaam, saai, zonder onderkomen en zonder waterpunt. Onderweg leg ik me even te rusten in een olijfboomgaard en zie even later drie gieren boven mij cirkelen. Ik weet dat gieren leven van kadavers maar zover is het met mij nog niet. Rond 20:30 zie ik een poort, die ik open krijg en na een kwartiertje lopen kom ik bij een boerderij waar ik me voorstel aan de boer die daar met drie honden woont. Ik krijg eten en mag in de schuur overnachten. Phoeh, phoeh, met dank voor alle kaarsen maar de uitwerking is beperkt, het waait minder. Toch ook al iets, maar morgen wordt het volgens de Spaanse KNMI  weer een graad of 40. Ik denk dat ik maar een halve "snipperdag" inlas.

1. Ine Verhoeven:
    13 mei 2015
    ik lees dat de kaarsen niet helpen en nou ben ik speciaal naar Gust Jansen geweest, heb de grootste kaars uit gezocht en nog helpt het niet. Jammer hoor!!!
    Toch Louie geniet van alles en iedereen die je tegen komt.
    Groetjes Ine