4 juli donderdag

4 juli 2013 - Ventron, Frankrijk

Mulhouse - Ventron
Gereden 52 km totaal 3594 kilometer gefietst

Vandaag wordt het een makkie. Vanuit Mulhouse naar Ventron in de Vogezen, waarbij ik even extra aandacht schonk aan Thann dat best toeristisch ingesteld is en een kerk bezit met erg veel beeldhouwwerk aan de buitenzijde en een indrukwekkend portaal. Ook al is mijn schietgebedje niet verhoord, het is in ieder geval droog, maar vreselijk koud en dat terwijl het in Nederland 24 graden is, maar ik gun het onze vriend Ad van Gool die vandaag evenals zijn zus, 65 jaar wordt. Maar al is het hier dan steenkoud, ik kan me nog wel even warmen bij het nemen van de Col d'Oderen. Als ik aankom in Ventron komt Fabien juist aanrijden van boodschappen doen en hij stapt verbaasd uit. Dus je bent inderdaad omgereden om hier gedag te komen zeggen, reageert hij. Wilhelmien en ik kennen Patricia en Fabien al enige jaren en zij exploiteren een Chambres d'Hôtes waar het goed toeven is. Fabien is van origine kok en hij verwent zijn gasten. Samen aan de koffie, de nodige verhalen, zeker ook over zijn Citroën SM uit 1972 waar ik enkele jaren geleden als enige buiten Patricia in heb mogen rijden, hetgeen voor mij een bijzondere ervaring was. Na de koffie kon ik, nadat ik zijn Renault Alpine van 19 jaar oud die eruit ziet als nieuw had bewonderd, gebruik maken van zijn gereedschap en zijn Kärcher hogedrukspuit, zodat mijn Santos van alle slijk en gravel werd ontdaan en alles ook weer terdege wordt gesmeerd. Vanavond rond 19:00 aperitieven en daarna met 9 personen waarschijnlijk weer smullen en genieten. Vanavond doe ik maar twee schietgebedjes voor warmer weer voor de komende dagen. Ik ga ook afwijken van de Benjaminse route, daar ik de Vogezen ken als mijn broekzak en er de lol niet van inzie om weer richting Colmar te gaan om de route op te pakken.  Nee ik ga van hieruit naar Cornimont, Epinal, Nancy, om vervolgens bij Metz mijn route weer op te pakken om mijn weg naar huis te vervolgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jef willems:
    4 juli 2013
    Komende dagen mooi weer wanneer je richting de "Heimat"fietst.
    Succes!
  2. Ad van Gool:
    4 juli 2013
    Ha Louis,

Kom maar snel deze kant op want de komende dagen is het hier prachtig zomers weer. Hoewel, een pelgrim (of ben je deze reis toerist?) moet met tegenslag te maken krijgen. Freud zei het destijds al: hij feliciteerde mensen die tegenspoed wisten te overwinnen, want daar groeit iemand volgens hem van. Dus als het morgen met negen graden stortregent, denk dan maar aan deze wijze woorden. Je mag overigens wel gerust je regenkleding dan aandoen.
  3. Henk en jose:
    5 juli 2013
    Hoi Louis,
    Het is toch leuk om tijdens je trip bij vrienden aan te gaan die ervaring heb ik mogen hebben. Omdat je vandaag een kort tripje had was er ook tijd over om je fiets in orde te maken om je reis morgen verder tegaan en het betere weer tegemoet.
    geniet van alles.
    groetjes,
    Henk en José
  4. Patricia & Fabien:
    5 juli 2013
    Bonjour bonjour notre Ami Louis !
    On a vu que tu as déjà parlé de nous aujourd'hui ! Youpiiii ! Nous sommes heureux de faire partie de ton blog et... de ta vie !
    Bonne soirée et bon repos ce soir !
    Bon repas aussi on espère... ;-)
    On vous embrasse Wilhelmien et toi bien amicalement,
    Patricia & Fabien &... Laura & Gipsy ;-))
  5. Ton:
    7 juli 2013
    Ha Louis,
    Je bent opnieuw een geweldige prestatie aan het leveren. Het lijkt simpel -vooral achteraf- maar onderweg is het vaak afzien, wat op zich weer een ervaring is.
    Je hebt de route van Benjaminse er bijna op zitten. Wij beginnen morgen aan een andere route van hem, die naar Parijs. Zes á zeven dagen fietsen in etappes van 75 tot 95 km. Op Quatorze Juillet hopen we er te zijn.
    Hartelijke groet,
    Ton en Franci