Dinsdag 28-04-2015 Boulmane - Tamtatouchte

29 april 2015

Kilometerdtand 440 en warm weer, 30°,Ja Janneke en André, jullie reageren dat mijn verhaaltjes steeds een dag achterlopen, maar dat is beter dan de 150 jaar of meer dat men hier achterloopt. Vandaag op tijd vertrokken om tijdens het heetst van de dag even te rusten. Onderweg koop ik bij Hassan water en jus d'orange en ik mag van hem een foto van hem en zijn toko nemen maar moet daarna zelf ook achter de toog om een foto te laten nemen. Hassan is niet dom. Tijdens ons gesprek geeft hij aan dat er in Marokko weinig regels en wetten zijn maar wel vertrouwen en dat is in Europa juist andersom. Hoe weet hij dat wij in zijn landgenoten weinig vertrouwen hebben? Europa loopt langs de afgrond, ook al is de crisis aan het voorbij gaan, het systeem kan zo niet blijven voortduren. Hassan werkte in Spanje maar is vanwege de crisis terug en houdt het winkeltje van zijn vader draaiende. Zijn vader is namelijk ziek. Later ontmoet ik een Marokkaan die moet weten waar ik vandaan kom en twee dorpjes verder komt hij mij weer tegen en begint mij te begroeten en in het rond te schreeuwen dat hij mij eerder die dag ook al zag. Deze middag door te Todrakloof gereden, spectaculair, super, wat een pracht!!!!! Doorgereden tot Tamtamtouchte, Kasbah 'Les Amis', waar ik 's avonds bij kaarslicht zit te eten, alle lichten aandoen voor een gast is waarschijnlijk te kostbaar tot er iemand op het idee komt om het licht aan te doen en de nodige lampen los te draaien.

1. Henk en jose:
    Hoi Louis,
    Je hebt vandaag weer een mooi stuk gefietst, en heb je er ook echt van genoten ondanks dat hete weer, en heb je ook nog even siësta gehouden. Het fietsen gaat langs de grote weg of heb je er ook nog fietspaden, ik ben benieuwd, voor direct lekker eten en drinken proost. Niet te laat naar bed.
    Morgen weer een fijne fietsdag, en denk aan je zelf.
    Groetjes,
    Henk en José.
  2. Jip & Janneke:
    Hoi Louis,
    Tijdens het lezen van jouw verhaal schakelen we geregeld naar Google Maps om satellietbeelden en daaraan gelinkte foto's te bekijken. De Todrakloof is inderdaad indrukwekkend.
    Het vertrouwen in en acceptatie van onze medelanders is vaak schone schijn. Jouw "Candle Light Dinner" doet ons hier overigens ook aan denken.(Doe de groeten aan Hyacint).
    Vrede en alle Goeds,
    J & A
  3. Bob:
    1 mei 2015
    Hé, Louis, dat verkeersbord blijft me maar achtervolgen. Hoezo loopt Europa langs de afgrond? Vraag het maar niet. De bevolking is aardig en gastvrij voor jou, laat dat zo blijven.
    Bob