vrijdag, 11-07-2014, Besmont - Berny Rivière.

13 juli 2014 - Berny-Rivière, Frankrijk

Gereden 119,1kmTotaal 415,6 km Weer: zwaar bewolkt, veeeeeel regen en vreselijk koud. Gezamenlijk ontbeten en met z'n drieën vertrokken, nadat wij allemaal onze regenkleding hadden aangedaan. Daarna, de uitbaatster van het onderkomen foto’s van ons laten nemen, die ons met kerstmis per mail vermoedelijk zullen bereiken. Ook nu leidde de route over rustige wegen met veel klimmen en afdalingen. Onderweg gestopt omdat het voorspatbord van Milou's fiets aanliep. Monique merkte niets van dit ongemak en fietste vrolijk verder. Even later toen wij een enorme modderige weg moesten nemen, waarlangs kabels gelegd werden, slibde Milou's voorspatbord helemaal dicht en zat er niets anders op dan het moddervrij te maken. We naderen Laon, best een leuke stad, maar vanwege het slechte weer besluiten we door te rijden. Al met al was de route tamelijk zwaar. Bij Laniscourt besluiten de dames een rustpauze in te lassen, want Milou zit er echt door. Ergens best begrijpelijk na al haar fysieke problemen die zij achter zich had. Daarnaast reed zij op een fiets waarvan de tandwieltjes niet erg afgestemd waren voor sterke klimmen. Toch knap dat zij wel iedere dag zo'n 120 kilometers aflegt. Chapeau !!! Ik vervolg mijn weg alleen verder. De route loopt vervolgens door de prachtige bossen "le forêt domaniale de Saint Gobain" en door een prachtig stadje Coucy le château Auffrique. Ik help onderweg nog twee kerels uit Utrecht met hun "kettingprobleem" en ploeter verder. Heb even later nog een leuk gesprek met een Franse automobilist die stopt om te vragen waar ik vandaan kom en op wat voor fiets ik rijd. Als ik hem dan zeg dat het een super Santosje is van Henk Baars dan fronst hij zijn wenkbrauwen. Weer even later, wanneer ik naar een onderkomen informeer, krijg ik van een Fransman koffie aangeboden. We babbelen over het WK voetbal. Hij had graag gezien dat de cup in Europa zou vallen en niet bij de Argentijnen, waarop ik hem erop attendeer dat de cup waarschijnlijk naar Duitsland zal gaan. Nee, dat is volgens hem nog erger. De Hollanders hadden volgens hem moeten winnen. Wat is er toch met die Duitsers???? Na 8 kilometers vind ik een suuuuuper camping waar ik voor een zeeeer acceptabel bedrag een geweldig luxe gîte krijg aangeboden. Twintig minuten onder de douche om bij te komen van de kou. Daarna koken, wassen en direct slapen. Ik ben redelijk moe. De weersverwachting voor morgen schijnt niet best te zijn maar een watersnoodramp of aardverschuiving is erger. Ik denk dat ik morgen 12 juillet in Parijs ga vieren, doch weet niet of ik tot de 14e juli wacht.

1. Anneke Marree:
    13 juli 2014
    Volgens mij is dit jouw favoriete weer om te fietsen. Ik zal het je zeker niet nadoen en als Jan dit van plan zou zijn, dan....... Maar ik neem mijn petje voor je af. Oranje heeft z'n bronzen medaille. Maar dat zal je inmiddels wel gehoord hebben van die vriendelijke Fransen. Hahaha. Op het pleintje gaat het goed. Ik hoop dat het weer richting Parijs beter wordt. Zet hem op en geniet van je indrukken en ontmoetingen onderweg.
  2. Jip & Janneke:
    13 juli 2014
    Louis,
    De afgelopen dagen hadden wij hier prachtig weer in het " hoge noorden". Maar op de televisie zagen wij beelden vanuit de Tour die herfstachtig waren. Gelukkig kom je weer de goede kant uit.
    Volgend jaar als je nog zuidelijker fietst, zal je vast wel eens naar een regenbui verlangen.
    Voorzichtig verder maar weer.
    Gr. J & A