Woensdag 29 juni

29 juni 2022 - Fiano, Italië

De dag begint goed zonder te weten dat Van Hest vandaag niet alleen zal afzien maar ook weer wat mee gaat maken. Dat begon al in Siena waar het barstte van de mensen zonder dat ik besefte dat 2 juli en 16 augustus in het teken staan van 'il palio', de bekende paarden rennen op La Piazza Del Campo in het centrum van Siena. Iedere buurt heeft zijn eigen ruiter of meer en vlaggen wapperen aan de huizen. De ruiters zijn te herkennen aan de kleding die de kleuren van de betreffende vlag hebben. Trompetgeschal, trommels zijn te horen, alsof Gilde St. Joris met slaande trom en vliegend vaandel zijn opwachting maakt. Maar iedere agent die ik tegen kom, en dat zijn er velen, wijzen mij erop dat ik daar niet met een fiets in het centrum mag zijn. Na een keer of twintig word ik het beu en zeg tegen de diender; "Neem met niet kwalijk, ik begrijp u, maar luister even naar mijn verhaal. Ik zie dat het verboden is maar ik kom uit Rome, ben op weg naar Nederland en volg een route maar hoef daar vandaag niet meer aan te komen. Zeg me a.u.b. wat ik moet doen." Gelukkig heeft hij enig begrip voor humor en wijst mij de korste weg om uit de massa te geraken en mijn weg te kunnen vervolgen. Dan op weg naar San Gimignano, waar de beste ijscoman van de wereld zit, kom ik aan een wegafzetting. Kilometers eerder aangegeven maar ik dacht daar gaat mijn Baars-Santosje wel langs. Nou, dat viel even anders uit. De weg volledig geblokkeerd.  Even gekeken, overwogen en gewaagd. Alle bagage van de fiets en om het hekwerk gewurmeld. Toen de fiets nog en het balkje was smal langs de 'afgrond'. Mijn spin voor het vasthouden van mijn tentje had ik al zien verdwijnen. Met mijn fiets en mijzelf liep het beter af. 150 meter verder bleek het iets eenvoudiger maar het gaf wel het nodige tijd verlies. Voorbij Certaldo in het begin van de avond nog even doorgereden en bij een Agro Tutismo mijn onderdak gevonden en best gegeten. Marc Gast nog even gefeliciteerd met zijn verjaardag. Blijkt hij ook in Italië te zijn in Pesaro aan de Adriatische kust. Mijn wasje hangt te drogen en ik, ik duik mijn mandje in. Niemand zal zich eraan storen als ik mogelijk snurk na zo'n dag.

1. Hans en Lena:
    29 juni 2022
    Hoi Louis, wat een avonturier ben je toch. Heerlijk om te lezen maar ook af en toe met kromme tenen. De weg afgesloten, nee hoor niet voor van Hest. Gevaarlijke capriolen uithalen want je moet door. Typisch iets voor jou. Doe het nu maar even rustig aan en geniet ook van je omgeving. Met zo'n hitte is het beter een tandje terug te doen, ook voor meneer van Hest.😁
    Goede nachtrust en veel water zullen wonderen doen.
  2. Jerome:
    30 juni 2022
    Hoi Louis, zoals Jan Janssen ( voor de jongere lezers: de enige NL winnaar ooit van de Tour de France ) zei: de Tour wordt op bed gewonnen. Dus als hij zelfs veel rust…….geniet van de tocht! Jerome en Heleen
  3. Marc Paulissen:
    Hey Louis,
    Weer een eneverende dag achter de rug lees ik....
    Elke dag is spannend voor jou, je maakt wat mee zeg, om in Nederland te geraken....
    Wederom succes en kijk uit,

Gr. Marc Paulissen
  4. CWM. MEIJER:
    30 juni 2022
    Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed wat de betekenis is van wegafzetting.
    Eind goed, al goed.
  5. Brigit:
    30 juni 2022
    Een klein detail mis ik wel in je verhaal...heb je nog het lekkerste ijs van de wereld geproefd.... en was het lekker?
  6. Marja van Beusekom:
    Sjef heeft net alle verhalen gelezen. Zijn conclusie is derhalve…..’niks voor mij en zeker niet alleen’.
    Dus respect voor je onderneming. Wij genieten op afstand van je verhalen. Reis veilig!!
  7. Géke:
    1 juli 2022
    Maak er weer een mooie dag van Louis hopelijk na een goede nachtrust. Misschien heb je je ontbijtje al op en zit je al weer op de fiets. Ik wens jou een prachtige dag zonder obstakels en geniet!