Maandag 11 juli

11 juli 2022 - Veckring, Frankrijk

Samen met Bertrand en Karine ontbeten. Bertrand heeft de 6 locaties waar hij Limosin-koeien heeft lopen al geïnspecteerd. Op 3 locaties moet hij met de tractor en tankaanhanger water brengen, op de andere drie plaatsen kan hij nog grondwater oppompen. Een koe drinkt gemiddeld 45 tot 50 liter water en nu het zo heet is eten zij minder. Maar de droogte is een ramp. Het gras groeit bijna niet en hij moet bijvoeren. Dus de koeien eten nu al van de juist opgeslagen wintervoorraad. Vandaag steeds over kleine departementale en communale wegjes gereden, hoop op hoop af met daarbij een stevige tegenwind. Maar na zo'n geannimeerd avondje als gisteren kan ik de hele wereld aan. Door verkeerd te schakelen loopt mijn ketting eraf en zit muurvast tussen twee voorbladen. Maar het klusje wordt geklaard. Ik passeer op dit traject heel weinig dorpjes, alleen maar velden waar gehooid wordt, dus geen bakker, geen super, geen water. Als er geen dorpjes zijn, wonen er geen mensen en gaan er dus ook geen dood. Dus geen kerkhoven. Maar in de namiddag passeer ik Vigny en zo waar ik heb prijs. Een kerkhof. Ik bedank in stilte de overledenen en verfris me bij de kraan en vul mijn bidons. Nog geen 300 meter verder word ik aangesproken door een dame die mij vraagt of ik toch voldoende water heb. Ik stop en maak een praatje met de twee dames en de twee heren. Ja, op kerkhoven treft men altijd water. Maar waar komt die fiets vandaan? Geen Frans merk. Even uitgelegd dat deze van Henk Baars komt en dan klapperen zij helemaal met hun oren. Na een goed kwartiertje bedank ik hen voor de conversatie en ga weer op de pedalen. Tegen 18:30 uur vraag ik aan de eerste de beste die ik tegenkom of er een camping of hotel in de buurt is en jawel, de fietser heeft weer geluk. Nog geen 8 km verder bevindt zich een hotel, pakweg 20 km voor de Luxemburgse grens. Het was een trippie zonder veel mensen te zien en ongelooflijk hoeveel hectaren heeft hier een boer of een coöperatie. Je kijkt kilometers weg en ziet geen huizen. Beste volgers heel hartelijk dank voor de vele reacties en in het bijzonder voor Stan, jij hebt al een straatje en een pleintje in Beek. Ga eens googelen en zoek de uitleg over la Place Stanislas in Nancy. Voor zover ik weet was Stanislas een Poolse koning die trouwde met een dochter van Lodewijk de vijftiende en werd hij hertog over Elzas Lotharingen. Het plein met al zijn pracht liet hij construeren uit eigen middelen. Hij leefde in de periode van midden zeventiende eeuw tot in de twintiger jaren van de achttiende eeuw. Als ik thuis ben ga ik er het nodige over opzoeken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bart Spierings.:
    12 juli 2022
    Zet hem op Louis ! Heerlijk om zo via je blog je verhalen te lezen, het lijkt bijna of we met je mee fietsen :-)
  2. CWM. MEIJER:
    12 juli 2022
    Dank voor je bericht over het boerenleven.
    Moet even kinderen naar de Efteling brengen !
    Groeten, neem rust zonodig, hier wordt het vandaag rond 35 graden!
    Stan.
  3. Henk en Ilse:
    12 juli 2022
    Beste Louis. Wij hebben jouw trip op de voet gevolgd vanuit Spanje. Weer heel indrukwekkend en informatief. Heel knap voor een kerel van jouw leeftijd om zoiets te ondernemen. Nu je de finish nadert willen we je bedanken voor je animerende verslagen en wensen we je een behouden thuiskomst.
  4. Marc Paulissen:
    Hey Louis,

Wat dapper, dat je de reis gestaag volhoudt, met ups en downs en zeker mooie verhalen...
    Op naar de finish, zet hem op....

Gr. Marc paulissen.
  5. Marja van Beusekom:
    12 juli 2022
    Aha, je begint zo langzamerhand je vertrouwde ‘nest’ te ruiken.
    Fantastisch om zo met je mee te mogen reizen en te genieten. Succes mij de laatste dagen van een je geweldige prestatie. Sjef & Marja🌻☀️🍀❤️🐝
  6. Chr appels:
    12 juli 2022
    Een bijzonder leuke info die de trip voor mij als lezer boeit. Nou maar hopen dat jouw Wilhelmien ook zoveel geniet als wij gewone stervelingen. Groetjes Chr.