Woensdag 14 juli

14 juli 2021 - Le Valtin, Frankrijk

Vandaag 14 Juillet, de Nationale Feestdag van Frankrijk maar met een bijzonder tintje. Dan denk ik aan ongeveer 58 jaartjes geleden, het grote feest in Plainfaing. 's Avonds staat de plaatselijke harmonie, de dirigent gehuld in volledig uniform en dirigeerstokje, de muzikanten, een bijeenraapsel van personen die een noot kunnen blazen en slaan, de een in zijn bleu (overall) maar wel met petje, de ander in spijkerbroek en geblokt overhemd, op de treden van de plaatselijke kerk. De dirigent slaat de maat, schreeuwt de  noten voor voor de muzikanten en om een en ander te accentueren stampt hij regelmatig op een Coca Cola kratje. En als het volkslied, de Marseillaise, wordt gespeeld, staat iedereen rechtop, vaak met de rechter hand op het hart, geen pet op zijn kop, maar ook soms een traan wegpinkend. Dat waren bijzondere tijden. Maar ja papa, iedere tijd heeft zijn charme. Ja indetdaad, die had dat! Tegenwoordig komt er even zo vrolijk een crossmotortje voorbij of een Golfje met een petje en hardrockmetal geluid uit de luidsprekers die het autootje beduidend breder maakt. En dan het vuurwerk. Degenen die het niet tijdig in de gaten hadden dat de pompiers sapeurs weer iets aan staken, lagen de dag erna nog met traumatische gevoelens op bed. C'était!

Vandaag, wanneer heel Frankrijk nog in de armen van Morpheus ligt, ga ik opweg naar Plainfaing, 23 kilometer verder, om bij Mevrouw Antoine, 91 jaartjes inmiddels, op bezoek te gaan. Tja, haar ken ik inmiddels zo'n 55 jaar. Aangekomen op het adres bemerk ik dat de toegang tot de entree van het appartementengebouwtje op slot is. Oeh, dan bekruipen mij meerdere gedachten. Ik bel haar maar er wordt niet opgenomen. Dan bel ik aan bij het eerstvolgende huis waar een dame in pyama en gehuld in een ochtendjas, opendoet. Volgens haar moet Mme Antoine thuis zijn. Ok, de grootste schrik ebt weg. Als zij haar luidkeels roept verschijnt zij aan het raam. Wat een weerzien !!! We hadden elkaar twee jaar niet gezien. Wij of ik gingen er toch ieder jaar op bezoek. Weer zoveel met elkaar te delen en ook de nodige foto's te bekijken. Ook deze keer verbetert zij mij wanneer ik me in een woord vergis, zoals zij dat ook vroeger deed. Van haar en haar zoon Eric heb ik toen veel opgestoken. Een bijzondere dame. Dan na twee uurtjes volgt een intens afscheid. Ik vervolg mijn weg via La Mire, Le Rudlin naar Le Valtin. Ik passeer meerdere plekjes waar bijzondere herinneringen aan kleven. Onder andere het stuwtje waar ik met Wilhelmien zo vaak heb gezeten, in de zon wel te verstaan, samen met een boek en smullend van een stokbroodje met meerdere stukken Franse kaas en een glas rode wijn, en ik serveerde daar met een afdroigdoek op mijn pols. Inmiddels regent het weer en ik duik binnen bij Auberge Lorraine in Le Valtin. Heel vroeger een winkeltje annex terrasje, nu een hotel restaurant met een goede keuken.

Sinds vanmiddag 14:00 uur is het weer regen, regen en nog eens regen.

Dan het laatste nieuws. Ik hoest meer en meer, denk aan het thuisfront en aan de mensen die iedere maand met mij bezig zijn om mij op de been te houden. En ten aanzien van beiden heb ik ook een verantwoordelijkheid. Het weer zal eerst zondag gaan beteren, vandaar dat ik in overleg, met een traan, met het thuisfront besluit dat het fijn is als Marcel rond middernacht in de auto stapt richting Le Valtin. We ontbijten dan samen en aanvaarden de terugreis op vier wielen.

Tant pis, tant pis.

1. Hans:
    14 juli 2021
    Louis, je bent niet alleen een ontzettend aardige vent en een enorme volhouder, je bent zelfs ontzettend verstandig.
    Welkom thuis.
    Ik begrijp nu ook dat je pissig was over mijn opmerking dat in de zon fietsen ook wel fijn is.
    😍👍🍀
  2. Bob:
    Beste Louis,

tant pis? Ik denk eerder: tant mieux. Je hoeft niet meer tot het uiterste te gaan. Bien est mieux.

Bienvenu chez les ... (à compléter)

Bob
  3. Fia:
    14 juli 2021
    Louis jammer, maar toch ook fijn om weer bij het thuisfront te zijn.
    Welkom terug!
  4. Marja van Beusekom:
    Hai Louis,
    Voor jou jammer dat je tot dit besluit moest komen. Maar je hebt alweer zo’n rijke ervaring opgedaan om rustig na te genieten, terwijl je gezondheid zich herstelt......
    Blijf zuinig op jezelf!
    Goeie reis en welkom thuis❣️
  5. Marion Ambachtsheer:
    15 juli 2021
    Louis wat verstandig, super goed gedaan prachtige week gehad met mooie ontmoetingen, heel waardevol.
    Het weer daar daar kan je niets aan doen, maar je hebt een goede beslissing genomen.
    Lekker weer naar huis ,
  6. Géke:
    Bijzonder mooie fietstocht
    Bijzonder fijne momenten
    Bijzondere ontmoetingen
    Bijzonder veel kilometers
    Bijzondere herinneringen
    Bijzonder goede beslissing Louis en
    Bijzonder fijn om weer naar huis te gaan
    Chapeau !
  7. Henk en jose:
    15 juli 2021
    Jammer dat je de reis af moet breken...maar gezondheid gaat boven alles.je hebt toch weer een paar mooie dagen gehad.
    Goed reis naar huis.
    Groetjes van Henk en jose.
  8. Corrie en Noud:
    15 juli 2021
    Dit heb je ook weer cadeau gehad!!!
    Liefs Noud en Corrie
  9. Henk en Ilse:
    15 juli 2021
    Ja, dat moet een hele teleurstelling voor je zijn kerel, maar gezondheid is een groot goed wat gekoesterd dient te worden. Je hebt in ieder geval weer een onvergelijkelijk week gehad. Welkom thuis.
    Henk en Ilse.
  10. Cora Werrelman:
    15 juli 2021
    Fijn dat je naar het thuisfront luistert. Je zult vast hebben genoten van de te korte tocht. Wel thuis groetjes Paul en Cora
  11. Chr appels:
    15 juli 2021
    Misschien een hele kleine “troost” het is nu donderdagmorgen 09.40 uur. Er is vanaf van nacht alleen maar regen, bakken regen en heel af en toe droog. Maar dat zul je zeker wel van het thuisfront hebben mee gekregen. Het is voor Hilvarenbeeks normen extreem weer. Maar de dorpse gemoedelijkheid is zeker wel aanwezig gebleven in de winkels. Ik wens jou een voorspoedige terugreis met een echte voiture, die van binnen droog kan blijven, en wel thuis bij Wilhelmien en de kids. Groetjes Chris
  12. Trees Burgers:
    Goed gedaan
  13. CWM. MEIJER:
    15 juli 2021
    Na lezen van je verstandige en ook moedige beslissing huiswaarts te keren zeg ik je snel
    bij jou langs te komen.
    So long.
    Groeten,
    Stan.
  14. Ben Carliet:
    15 juli 2021
    Louis , natuurlijk jammer dat je de fietstocht moet afbreken, maar gezien je veelvuldig hoesten een zeer
    verstandig besluit. Toch weer een fijne ervaring achter de rug . Ik wens je een veilige thuiskomst toe.
    Mede namens Noor tot weerziens in
    Hilvarenbeek.
  15. Henk:
    15 juli 2021
    Voor jou en je omgeving een wijs besluit.
  16. P.C.M. Vosters:
    15 juli 2021
    Louis Jammer dat je niet door kunt gaan maar verstandig te stoppen het lijkt mij een tocht te zijn geweest die vele herinneringen opriep en door deze reis in stand gehouden worden
  17. Hans en Lena:
    Hallo Louis,
    c'est la vie, parfois il faut le prendre comme il vient. Je kunt weer teren op deze tocht met nieuwe indrukken en blijvende herinneringen. Je gezonde verstand werkt prima en soms is het zoals het is. Lekker weer maar huis en zorgen dat de verkoudheid snel over is.
    Je hebt het toch maar weer even geflikt ookal had je de reis wat langer gepland.
    Welkom thuis en tot gauw. Gr. Hans en Lena
  18. Brigit:
    15 juli 2021
    Jammer maar een goede beslissing lijkt mij.
    Welkom thuis.
  19. Jip & Janneke:
    Hoi Louis,

Verstandig om met de auto terug te keren in deze bijzondere weersomstandigheden.
    Je hebt toch weer een mooie tocht gemaakt met bijzondere ontmoetingen.
    Respect hoor!

J & J
  20. Bob:
    16 juli 2021
    Dag Louis,
    nog een reactie om af te sluiten. Je hebt op je laatste fietstochten wel heel veel pech gehad met het weer. Toch knap dat je het telkens zo lang volhoudt.
    Bob
  21. Bart Spierings.:
    20 juli 2021
    Beste Louis,
    Wat jammer dat je huiswaarts bent moeten keren.
    Bedankt voor steeds je mooie verhalen en foto's , ik heb er enorm van genoten.
    Ook heb je me meer en meer in laten zien dat je niet moet blijven dromen maar dat je je dromen moet uitlaten komen !
    Groet Bart.