DWARS DOOR DE BALKAN

13 juni 2018 - Hilvarenbeek, Nederland

Ja, een jaartje verder, dus ouder maar waarschijnlijk niet wijzer, ga ik het weer eens proberen na de grote deceptie van vorig jaar waarbij ik vanwege de bijzondere, slechte weersomstandigheden mijn poging om van Bergen naar de Noordkaap te fietsen moest staken.

Het heeft wel even geduurd voordat ik weer over een nieuwe trip durfde te dromen, maar toen dat proces heel stilletjes op gang kwam zijn er meerdere tochten de revue gepasseerd, waarbij er geen enkele richting het noorden ging.

Nee, ik ben ervan overtuigd; nu niet, dan niet en nooit meer richting het noorden.

Ik dacht aan een trip van Palermo naar Rome, maar zo’n tocht is nog een soort gatenkaas waarbij ik zelf hele stukken zou moeten uitzetten en daarvoor ontbrak de tijd.

Ook kwam Hilvarenbeek - Praag - Budapest bij mij op en zelfs nog een keer Hilvarenbeek – Rome of andersom maar dan wel de route van Paul Benjaminse die ik mooier vond dan de route van Reitsma.

Echter, al zoekende vond ik de tocht “Dwars door de Balkan”, een tocht nog niet algemeen verkrijgbaar maar die ik met een toezegging van een donatie, toegestuurd kreeg van “Europafietsers”.

Om de tocht te kunnen perfectioneren is er gevraagd om onvolkomenheden of aanvullingen aan de organisatie kenbaar te maken.

Op dinsdag 19 juni aanstaande vlieg ik vanuit Rotterdam naar Dubrovnik om van daaruit de route te volgen door een klein stukje Kroatië, Montenegro, een heel klein stukje Albanië, Bosnië-Herzegovina, weer een stuk Kroatië, Slovenië en tot slot Italië, waar Bolzano het eindpunt is.

In totaliteit een slordige 2.000 kilometer, twee extra lussen meegerekend, beduidend korter dan de tochten die ik hiervoor reed.

Deze keer toch weer gekozen voor een kortere tocht omdat ik begrip heb voor Wilhelmien die een afwezigheid van mij gedurende 6 tot 7 weken wel erg lang vindt en dat na 41 jaar getrouwd te zijn.

Door omstandigheden was het niet mogelijk eerder te vertrekken waardoor ik nu het risico loop hogere temperaturen te moeten trotseren, maar het zij zo.

Ook deze keer weer een blogje om volgers op de hoogte te houden van mijn wel en wee en dan hoop ik, zoals bij voorgaande tochten, leuke reacties te ontvangen of reacties die de fietser weer moed geven in barre of bange omstandigheden.

Wordt vervolgd!

1. Cees:
    13 juni 2018
    veel geluk en let goed op jezelf.
  2. Ralf en Marion:
    13 juni 2018
    Hoi Louis , dapper ! We zijn erg benieuwd naar deze route en uiteraard jouw ervaringem op deze reis. Momenteel fietsen we riute El Cid, met extra bilbao-burgos en Valencia-barcelona. We hebben een kleine 3 wekem de tijd. We wensen jouw goede voorbereidingen en gaan je volgen! Hartelijke groeten Ralf en Marion
  3. Hans:
    13 juni 2018
    Louis, ik wens je een veilige, mooie, sportieve rit.
    Let goed op jezelf,luister naar je lichaam, dan is het pas echt genieten. Goeie reis en een knuffel van ons Miek voor onderweg. Hans
  4. Fia:
    Louis
    Een goede start en vooral een prettige en "soepele" fietstocht
  5. Bernard en Els[a]:
    13 juni 2018
    Louis, we wensen je een goede, veilige reis. Met mooie verrijkende ontmoetingen. Zorg goed voor jezelf en kom veilig thuis.
  6. Carlijn Kanters:
    13 juni 2018
    Je gaat in een prachtige stad beginnen zo te lezen. Veel toi toi toi Louis. Ook voor Wilhelmien :-) liefs, Carlijn
  7. Henk Roberts:
    14 juni 2018
    Louis, veel soepele benen toegewenst en een fijne reis. Geniet van de cultuurverschillen!
  8. Trees Burgers:
    14 juni 2018
    Waah... had het niet verwacht.
    We gaan je volgen.
  9. Karen:
    14 juni 2018
    Wow, succes Louis! Ik wens je veel veilige en plezierige fietskilometers. Petje af.
  10. Piet en Corry van Hees:
    14 juni 2018
    Veel succes met je tocht. We zien met belangstelling

je avonturen/bevindingen tegemoet
  11. Anneke Marree:
    14 juni 2018
    Nou Louis wat moeten wij nog toevoegen aan al die goede wensen. Het zal weer een prachtige tocht worden. Wij zullen het pleintje bewaken. Goede reis en veel fietsplezier!
  12. Jan Marree:
    14 juni 2018
    Wat goed dat je de uitdaging weer aangaat! Fijn dat je jouw achterban weer op de hoogte houdt. Louis een fijne tocht en geniet er van.
  13. Marion Ambachtsheer:
    14 juni 2018
    Heel leuk Louis dat je toch weer een mooie tocht gaat maken, denk aan jezelf , wij gaan het mee beleven door jou fantastische reis verhalen.

Marion en Joop.
  14. Wies en Frans:
    14 juni 2018
    Weer toe aan een nieuwe uitdaging? Succes en kom veilig thuis.
    Gr Frans en Wies van Hees
  15. Jan Konings:
    14 juni 2018
    Beste Louis, je kunt het niet laten om toch weer zo<n uitdaging aan te gaan. Wens je een goede voorbereiding en een uitermate goede thuiskomst zonder al te grote obstakels.
  16. Marc Gast:
    14 juni 2018
    Ik ga je met plezier weer volgen Louis, succes.
  17. Géke:
    14 juni 2018
    Louis zou Louis niet zijn als hij niet weer op de pedalen zou stappen ! Een heel bijzondere tocht zo te lezen, zeker de moeite waard door de Balkan landen. Maak er een mooie fietstocht van en geniet ! Ben voorzichtig en kom veilig weer thuis bij jouw Wilhelmien ! Groetjes
  18. Bob:
    14 juni 2018
    Heel goed, Louis, dat je, anders dan de vorige keer, gekozen hebt voor de fietsrichting naar Beek toe en naar Wilhelmien.
    à propos, naar aanleiding van jouw vorige trip vol rampspoed maar met een verlichtend einde, heb ik een gedicht geschreven waar ik zelf zo tevreden over was dat ik mij terstond voorgenomen heb om mijn grijze haar te laten groeien, ongeveer naar jouw beeld en gelijkenis.
    Het gedicht, Ter kaap'ren varen, heb ik aan je opgedragen, maar het heeft mijn computer vermoedelijk niet verlaten. Als je wilt, stuur ik het je toe, maar wel buiten het circuit van deze blog.
    Veel plezier en kom goed thuis. Bob
  19. Thea:
    14 juni 2018
    Heel veel succes Louis en ik ga je zeker met heel veel plezier volgen. Of je een tocht nu wel of niet kan uitrijden maakt niet uit. Ga gewoon lekker genieten.
    Succes voorzichtig en de groeten aan Wilhelmien.
  20. Dick Heuckeroth:
    14 juni 2018
    Hoi Louis. Ik denk dat het een heel mooie tocht gaat worden. Pas op bij met de grens met Servië, anders ga je dezelfde kant op als de Koe van afgelopen week. Denk aan jezelf en doe het rustig aan. Veel plezier.
  21. J & A:
    Hoi Luigi,
    Wij wensen jou een mooie fietsvakantie toe.
    Je zal vast weer mooie avonturen beleven en leuke mensen ontmoeten.
    Blijf gezond,
    J & A
  22. Rob Volders:
    Veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  23. Cora:
    14 juni 2018
    Ben voorzichtig en kom weer gezond en veilig thuis. Geniet ervan!
  24. Henk en jose:
    15 juni 2018
    Hoi Louis, dit is nogal eens een verrassing zulke mooie fiets tour door de Balkan. We hebben elkaar enkele weken geleden nog gesproken
    toen heb ik niets vernomen van dit dus voor mij een grote verrassing.
    Met de platte grond erbij is het een heel mooie en afwisselende route.
    Je komt door vele landen die allen nog wat extra hebben zoals de natuur en de mooie dorpjes. Neem veel water mee voor onderweg
    en geniet van alle moois. Doe rustig aan veel plezier en gezond verder.
    Heel veel groeten,
    Je beste maat.
    HENK. uit Venray.
  25. Ben Carliet:
    16 juni 2018
    Louis, ik wens jou mede namens Noor een sportieve en avontuurlijke fietstocht toe. Het zijn toch wel weer aardig wat kilometers,dus let goed op je zel, maar vooral juister naar je lichaam.
    Geniet van deze interessante rit.
  26. Edwin en Inge:
    16 juni 2018
    Succes weer Louis, wens je een heel fijne tocht! grt Inge
  27. Marianne:
    17 juni 2018
    Een goede voorbereiding en heel veel plezier op je nieuwe fietstocht. Ik ga je blogs zeker weer volgen. Doe voorzichtig en kom weer veilig thuis.
  28. Ans van den Broek:
    17 juni 2018
    Dag Louis, dat wordt een fijne fietstocht met mooi weer. Geniet van de prachtige natuur die je tegenkomt en kom gelouterd en heel terug in Hilvarenbeek. Groet van Ans.
  29. Maria van rijswijk:
    17 juni 2018
    knap van je, Louis, wij wensen jou een erg mooie avontuurlijke fietstocht toe. genieten maar
  30. Ine Verhoeven:
    17 juni 2018
    Hoi Louis, ik wens kou een fijne fietstocht met veel avonturen en kom gezond weer terug in Hilvarenbeek

Groetjes Ine
  31. Hans van Tuyl:
    Ha Louis,
    We wensen je een superfijne tocht.
    Als jij fietst duimen wij voor mooi weer.
    Geniet ervan en kom weer heel thuis.
    Hans en Anne
  32. Nelly:
    18 juni 2018
    Veel fietsplezier Louis en tot over een paar weken weer in Hilvarenbeek.
    Groetjes Nelly
  33. Jan Hoogveld:
    18 juni 2018
    Jan en Genevieve:

Louis,een hele mooie fietstocht en gezond weer terug in Beek.
  34. Henk:
    19 juni 2018
    Louis,

Sterkte, veel plezier, goed opletten en heel thuis komen!!!!
  35. Ad en Cecile:
    19 juni 2018
    Heel veel succes en plezier op deze nieuwe tocht. Geniet ervan en we zien je graag over een aantal weken gezond weer terug. We blijven je volgen. Ad en Cecile
  36. Hans en Lena:
    27 juni 2018
    Ja Louis, zo zie je maar weer, die fietsbenen van jou kunnen het niet laten. Je begint in ieder geval vanuit een prachtige stad Dubrovnik. De stad waar wij 42 jaar geleden voordat het aan gort werd geschoten op vakantie zijn geweest. Daar hebbe win het lekkerste ijs ooit op.
    We gaan je weer volgen op je toch en ik zal proberen zo af en toe tussen de regels door te lezen. Luister goed naar je lichaam en geniet van wat je tegen komt.
    Gr. Hans en Lena