Dinsdag 26-06-2018

26 juni 2018 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Vannacht erg slecht geslapen maar dat is niet erg, ik hoef niet te werken, alleen maar fietsen. Als ik wakker word besef ik dat ik tijdens deze tocht voor de eerste keer in regenkleding op de fiets zal moeten. Ik besluit toch wat meer kilometers te maken en vanuit Goražde eerst naar Focà te rijden om daar de route weer op te pikken naar Sarajevo. Zonder meer weer een prachtige rit maar jammer dat zoveel natuurschoon voor een deel schuil gaat achter laaghangende bewolking. Opvallend is dat hier, zeker door de jongeren agressiever gereden wordt. Rond 16:00 uur ga ik ervan uit dat ik Sarajevo ga bereiken als oom Agent plotseling roet in het eten gooit. Hij houdt mij aan en vraagt naar mijn naam, ik naar de zijne. Dan moet ik mijn paspoort tonen en hij leest hardop mijn voornamen. Ludovicus, Wilhelmus, Johannes, Maria. En hij spreekt verder:"Wel Maria jij hebt een probleem. Nee twee problemen. Geen helm op en geen veiligheidshesje. Ik trek nederig het boetekleed aan en zeg dat ik daarvan niet op de hoogte was en ook nog geen enkele Bosniëer met een helm of hesje tegen ben gekomen. Wel al 10 politiecontroles maar dat niemand mij aangehouden heeft of er iets van zei. Hij doet zijn verhaal opnieuw en zegt dat deze twee problemen 40 em 50 MK kosten, omgerekend plus minus 45,- euro. Hij legt uit dat Bosniëers slecht rijden, vaak te hard rijden en zelfs drinken. Dan neem ik het initiatief en zeg hem dat hij misschien er beter aan doet die berijders aan te houden en te controleren. Nee ik zag het verkeerd. Dan vervolg ik te begrijpen dat ik twee problemen heb en hij één en dat begrijpt hij weer niet. Dan toon ik hem mijn portemonee met een creditcatd en 5,- euro (altijd standaard bij de hand voor het geval dat). Na ruim 10 minuten wordt oom agent het zat in de regen. Ik stel hem beleefd voor dat wij mijn fiets bij hem achter in de wagen leggen en samen naar Sarajevo rijden, zo'n 35 kilometer verder. Dan kan ik daar pinnen en hem betalen en ben ik op de plaats van bestemming en zijn onze beide problemen opgelost. Maar dan besluit hij dat ik verder mag als ik beloof in Sarajevo een hesje te kopen hetgeen ik natuurlijk nadrukkelijk beloof (aan m'n hoela). Inmiddels in Sarajevo aangekomen, gedouched en heerlijk gegeten en nog even gezellig met het thuisfront gebabbeld.

1. Cees:
    26 juni 2018
    geweldig om dit mee te maken veel fiets plezier, gr cees
  2. Hans en Lena:
    27 juni 2018
    Louis ik hoor het je zeggen tegen ome agent. Geweldige woordspeling. Jammer voor jou dat hij er niet intrapte om je mee te nemen. Hij mist nu wel zijn 45 euro (zwart) geld?
    Voor de veiligheid misschien geen gem idee zo'n geel hesje😀
  3. Henk:
    27 juni 2018
    In welke taal ging deze interessante conversatie?
  4. J & A:
    27 juni 2018
    Je weet je altijd uit zulke situaties te redden.
    Met die roekeloze rijders is een helm niet eens een gek idee.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Groeten van J&J
  5. Ans van den Broek:
    27 juni 2018
    Dag Louis, goed wat van je te horen en de avonturen die je weer beleefd, maar dit soort conversaties met oom agent zijn wel aan jou besteed. Veel inspiratie nog met je verdere tocht. Je bent al een eind op weg.
    Lieve groet van Ans.
  6. Wil van Rijn .:
    27 juni 2018
    Hallo oude VOLVO man,jij denkt nog steeds dat je achterwiel door 500 pk word aangedreven ( EBRO had er maar 88 pk , dit begrijpt natuurlijk niemand , behalve jij ) gebruik je two- speed en overdrijf , dat gaat beter . veel succes . Wil v Rijn .
  7. Henk en jose:
    hoi Louis,
    Een buitje is niet zo erg, maar dat je op de bon gaat vind ik wel heel erg sneu, maar ja die mannen moeten ook geld in het laatje brengen.
    Ik zou toch echt maar je mooie helm opzetten, zeker voor de veiligheid. Als die mensen graag hard rijden moet je wel oppassen.
    Bekijk alles maar posetief en ik hoop dat je verder een veilige, mooie en gezellige fiets tour hebt.
    vele groeten uit Venray
    Henk.
  8. Ton van der Bruggen:
    Dag Louis ,
    Het gaat goed zoals ik opmaak uit je reisverslag. Wat een roekeloze fietser ben jij , zonder hesje op de Balkan. Je hebt het goed opgelost en 'fietst waarschijnlijk ''gehest " verder. Veel succes op je verdere trip. groeten Ton en Ans van der Bruggen. ad je