Zondag 3 mei 2015 Azrou - Fez

3 mei 2015 - Fez, Marokko

km stand  874, temperatuur liep op tot om en nabij de 40°. Hoe het komt weet ik niet, maar vanaf een hotel of camping is het altijd weer klimmen, ook nu weer. Onderweg op een lange afdaling merk ik dat mijn fiets begint te slingeren, geen eigenschap van een Santos, dus stop ik even. Wat blijkt, mijn rechter fietstas hangt nog maar aan één bevestiging vast. Gelukkig dat ik de boel kon repareren doordat ik, bij de Multimate Van Hees in Hilvarenbeek, een setje torqueschroevendraaiers voor € 2,50 had gekocht waarvan ik er een mee had genomen. Als ik door en langs Ifrane rijd is het net of ik weer in Europa ben beland, een geweldig mooi, goed georganiseerd stadje met alleen maar moderne huizen, een product na Franse ondersteuning. Op een zeker moment, ik rijd ondanks de hoge temperatuur toch een kilometertje of 35, word ik ingehaald door een Marokkaan op wielrenfiets en een fantastische uitmonstering. Het is Marhfoule Abdelmajiid. Hij rijdt vandaag een rondje van 225 km en woont in Meknes. Hij heeft de nodige marathons op zijn naam gezet en zelfs een keer in twee dagen en nachten 1000 km gereden, maar naar zijn zeggen was hij daarna ook helemaal kapot. Hij praat en praat, vraagt en vraagt en maakt ondertussen met losse handen wel een foto of 100 van mij. Dus het blijkt te kunnen Ton, alleen had hij geen bagagetassen. Aangekomen in Fez wijst mijn vriend, ja ik blijk voorgoed zijn vriend te zijn geworden, mij de weg naar de Medina. In de Medina brengt een bereidwillige Marokkaan mij naar een Ryad, daarbij aangetekend dat ik hem vooraf te kennen gaf geen gezeur te willen meemaken want er zijn daar onderkomens genoeg. Nee uiteraard geen enkel probleem, totdat ik in Ryad bij mijn onderkomen kom. Dan begint toch het ritueel waarop ik hem wijs op hetgeen wij besproken hadden en het Marokkaans gebruik dat hij commissie krijgt van de uitbater. Later weet Mahmoud mij te vertellen dat ik bij hem de eerste buitenlander ben die er niet op inging en hij inderdaad deze rakker een fooi had gegeven. Nu de Medina in en ETEN. Oh wat zal dat de mens goed doen.

1. Piet en Carla:
    HOI Louis

Eindelijlk weer een bericht van jouw ontzettend indrukwekkende verhalen . Wat een passie , maar het gaat niet allemaal voor de wind. al heb je wel veel wind mee. Louis alleen water drinken is ook goed voor de mens. Louis wij hopen dat jij nu voor een betere route komt te staan . Alle goeds uit het Bikse hart van ons . Houd je goed he
  2. Ton:
    3 mei 2015
    Mooie wegen om te mountainbiken! Goed dat je er anti-lekbanden op hebt gelegd.
    Astronautenvoeding is misschien een
    Idee.
    Het lijkt me een geweldige ervaring!
    Ton
  3. Fia:
    3 mei 2015
    Wat een tocht!! Ik hoop dat het afzien minder wordt mn eten en drinken zijn toch wel belangrijk bij deze tour de force lijkt mij.
    Succes
  4. Chr appels:
    3 mei 2015
    Ik las bij de laatste drie verhalen, een Louis die vermoeid, als maar hoger ging, klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Ja, Louis de hemel is nog veel hoger. Of je daar ooit aankomt ...... Wat je nodig had, heb je gekregen bij je laatste stop in Fez. Goed eten en drinken en rust.
    Nog een weekje, dan komen de Spaanse Senoritas je tegemoet. Viva Espagna. Maar geniet toch eerst nog even van Marokko. Geen zorgen over Willemien. Wel over de krantenjongen. Die bracht de krant op een dag om 10.05 uur. De krantenjongen werd niet gemist, de krant daar tegenover des te meer. De krantenjongen heeft beloofd, voortaan op tijd te zijn. Dus dat was geregeld. Marcel gaf den halve zool een koekje in drieën gebroken. Stuk voor stuk gevoerd natuurlijk. En die twee waren weer goeie vrienden. Allee geniet er van, we steken een kaarske op voor de zware stukjes, die nog komen.
    ied en chris
  5. Wil Gijsbers:
    3 mei 2015
    Louis, ik kreeg de indruk dat de afgelopen eenzame dagen meer weg hadden van een zware pelgrimstocht waar je niet in de verleiding wordt gebracht om veel geld uit te geven, zeker niet aan exclusieve restaurants en hotels. Gelukkig zijn er wel sterren-hotel waar je liggend op je rug naar de st.....hemel kunt kijken.
    Het is een prachtige tocht die je blijkbaar echt moet verdienen en waarvan je met volle teugen kunt genieten.
    Ik hoop , nu je weer terug bent in de meer bewoonde wereld, dat je gezelligheid ontmoet en beter eten.
    Geniet van de komende tijd.....en blijf gezond.
    Groet Wil
  6. Géke:
    3 mei 2015
    De tocht gaat weer op z'n Louis' maar deze keer een aardig tikkeltje zwaarder toch wel zo te vernemen. De tocht is zeker voor jou de moeite waard en ik hoop dat het gelukspoppetje jou de verdere reis ook geluk brengt ! Slaap lekker voor straks en morgen gezond weer op en ik wens jou morgen een prachtige dag op de pedalen en geniet ! X
  7. Ben Carliet:
    5 mei 2015
    Louis, geweldig wat je inmiddels al hebt getrotseerd,afstand,steile
    hellingen en daarnaast de hitte.Nu in Fez aangekomen neem de tijd
    om deze fantastische koning-stadhouder op je gemak te bekijken
    Vooral in de Medina kun je je dagen vermaken.Geniet er van.
    Veel succes met de vele kilometers die op jou wachte.
    Ben