6 juli zaterdag

9 juli 2013 - Thionville, Frankrijk

Fleville devant Nancy - Thionville

Gereden 104 km totaal 3835 km gefietst

Alvorens te vertrekken moet ik nog eerst om 8 uur met Mr. en Mme. Henquel ontbijten en dan worden hun dochtertjes en hun vriendinnetjes opgetrommeld om afscheid te nemen van Louis. Van een stuk of tien meisjes krijg ik 's morgens al twee kussen en een goede reis toegewenst. Super. Ik bezoek een van de allermooiste pleinen van Frankrijk, la Place Stanislas in Nancy, helemaal gerenoveerd en omgedoopt tot voetgangers zone met in het midden het grote standbeeld van de Poolse koning Stanislas die ook hertog was van Loraine. Ik denk dat ik daar wel een half uur midden op het plein heb zitten genieten. Onderweg valt mijn rechter tas van mijn fiets doordat er een boutje is uit getrild. Zaterdag, geen garage in de buurt en alle bedrijven gesloten. Ik bel ergens aan en gelukkig tref ik een man die het probleem mee inziet en hij vindt een passend schroefje, echter een stuk te lang maar voor nood is het een oplossing. Dan juist een minuut voor middagtijd tref ik in Pont a Mousson een fietsenmaker die het schroefje wisselt en mij een extra meegeeft. Aangekomen in Thionville besluit ik naar de camping municipal te gaan en daar te overnachten.