Hij gaat naar ..........Rome toe.

9 mei 2013 - Hilvarenbeek, Nederland

Na vorig jaar de trip Hilvarenbeek - Santiago de Compostela vice versa te hebben gefietst, 5062 km, waarvan ik enorm heb genoten ondanks ook enkele keren in de bergen van Noord Spanje, een bijna uitgestorven gebied, echt te hebben moeten afzien, heeft dit bij mij wat te weeg gebracht waardoor ik op zoek ben gegaan naar een nieuwe uitdaging en deze meen te hebben gevonden in een fietstocht op en neer naar Rome.

Tijdens de tocht naar Santiago kwam ik in contact met personen die de tocht fietsten of liepen om sportieve, maar ook zeer velen om religieuze of spirituele ingevingen.

Bij mij was het een mengeling van sportiviteit en spiritualiteit en wat dit laatste betreft heeft het mij meer geraakt dan dat ik vooraf had kunnen bevroeden.

De fietstocht naar Rome heb ik gekozen, na erop gewezen te zijn door André en Janneke uit Smilde (de Jip en Janneke uit mijn trip naar Santiago).

Vanuit Nederland zijn er twee bekende fietsroutes die naar Rome leiden, één van Reitsma via Duitsland en Oostenrijk en een andere van Benjaminse, welke via België, Luxemburg, de Noordoost kop van Frankrijk via Zwitserland naar Rome leidt.

Na het uitvoerig bestuderen van beide routes en het lezen van de nodige reisverslagen, was het voor mij een moeilijke keuze te beslissen welke te nemen waardoor ik besloot, er moest per slot van rekening toch een beslissing genomen worden, de route van Reitsma heen te fietsen en via de route van Benjaminse terug te komen.

In totaliteit zal het aantal kilometers om en nabij de duizend minder zijn dan de tocht van verleden jaar, dus met hetzelfde materiaal en een nagenoeg gelijke gezondheidstoestand en slechts één jaartje ouder, moet dit fietstochtje, zonder onverwachte complicaties, te volbrengen zijn.

Bij deze trip is voor mij de sportiviteit de ingeving en zet ik de spiritualiteit naast mij neer, ondanks het feit dat ik onderweg best een aantal keren een kerk van binnen zal bekijken en een enkele keer, zoals ook tijdens vakanties, een kaarsje zal laten branden, al is het maar in de hoop op een voorspoedige voortgang van mijn trip.

Deze keer neem ik (nog) minder bagage mee dan verleden jaar, echter mijn éénpersoons tentje dat ik vorig jaar thuis liet omdat ik gebruik wilde maken van refugio’s, bind ik nu op mijn bagagedrager om campings aan te doen en zodoende ook tijdens deze tocht vele mensen te ontmoeten, hetgeen het meeste voor zal vallen tijdens de heenreis.

Tijdens de terugreis zal dit minder vaak voorkomen, zeker in de bergen, de meesten rijden namelijk alleen heen en op het moment dat ik zwoeg om naar boven te komen suist een ander in volle vaart in tegenovergestelde richting naar beneden en omgekeerd.

Kort gezegd, ik ga een fietstocht maken met een sportieve en ludieke inslag.

Ik wil weer een weblogje bijhouden om het thuisfront en belangstellenden op de hoogte te houden.

Ik zal naasten, familie, vrienden en Hilvarenbeek voor even verlaten, waarbij ik hoop op een voorspoedige tocht met als het kan wat beter weer dan tijdens mijn tocht naar Santiago en ik kom vast en zeker met een zelfde enthousiasme als vorig jaar terug om mijn vrouwtje en mijn kinderen weer in mijn armen te sluiten.

Ik vertrek thuis op maandag 3 juni ’s morgens om negen uur.

Wordt vervolgd.

Louis.

1. Rob Volders:
    9 mei 2013
    Ha Louis
    Ik wens je een fijne reis en behouden terugkeer toe.
    Veel plezier.
    Rob
  2. Ied en chris:
    9 mei 2013
    De taak zal voor jullie beiden zwaar zijn, willemien zal eerst genieten van haar vrijheid, maar gaandeweg steeds meer verlangen naar het einde en de herreniging. Voor jou, louis laat Franciscus I een betere relatie hebben met wodan en donar, zodat je niet als een verzopen katje aan komt. Want aankomen dat zul je, dat is al bewezen. Er is in Rome EEN beeld dat je moet zien, als je het al niet gezien hebt ! Het ligt niet ver van de termini, na de piazza del republica het volgende plein het adres via XX septembre, je weet dat dit de "Bevrijdingsdag"is. Met de metro kun je tot republica komen en dan een stukje lopen(fietsen), de kerk rechts de kerk heet Santa Maria della Vittoria. Het beeld is van Bernini en heet Extase van Teresa. Als je dit beeld GOED bestudeert, heb je nog maar een wens, als de mieter naar huis. de openingstijden zijn ma-za van 0830-1200 en 1530 tot 18 uur. De rest mag je zelf uitzoeken. HEEL VEEL SUCCES
    ied en chris
  3. Marianne:
    10 mei 2013
    We gaan je weer zeker volgen, Heel veel succes en een behouden thuiskomst
    groetjes
    Hans en Marianne
  4. J en A:
    11 mei 2013
    Wij zullen je blog waarschijnlijk pas bij thuiskomst lezen maar verheugen ons al, jou leuke avonturen te kunnen lezen.
    Of het beeld van Bernini het verlangen naar Wilhelmien vergroot is nog maar de vraag. Zij weet in ieder geval dat je als een engel (cherubijn) vertrekt en dat ze je als een jonge god weer terugkrijgt.
    Groeten uit Smilde
  5. Bart Spierings.:
    13 mei 2013
    Hoi Louis,

Ik wens je wederom heel veel succes op deze reis!
    En kijk uit naar je mooie manier van schrijven over je belevenissen.

Zet hem op!

Groeten, Bart.