25 juni dinsdag

27 juni 2013 - Stazzona, Italië

Siena - Stazzana (juist ten noorden van Pistoia)

gereden 119km  totaal 2562 kilometer gefietst

Het weer was minder maar de spiertjes soepeler en daardoor gingen de beentjes beter rond en hoefde ik ook minder terug te schakelen. Bij Pistoia even een break omdat het weer dreigde te gaan onweren, hetgeen achteraf beperkt bleef tot een paar druppels. Ik besluit toch maar weer op de pedalen te gaan. Ik zit dan op een binnendoor weggetje dat stijgt en stijgt, met een geschat percentage van 11 tot 12 procent zonder ook maar een of andere voorziening. Volgens een dame zou er na 15 km wel een dorpje zijn, waar een barretje is en zij misschien ook een slaapplaats zouden kunnen regelen, maar dat was gezien de tijd toch te ver. In een gehucht met 5 huizen bel ik aan en hoor "Chi è?", dan gaat het venster open een kijkt een vrouwtje van midden tachtig mij aan. Het zou zo maar Maria kunnen zijn geweest uit de ode van Bob Duijvenstijjn (zie Santiago verhaal) en wie weet hoe mooi zij vroeger was geweest. Zij weet mij te vertellen dat het grasveldje aan haar buurman toebehoort. Ik bel daar aan en de dame zegt dat ik maar aan haar man moet vragen, die daar juist aankomt, of ik daar mijn tentje mag neerzetten.  Geen probleem. Ik start met het opzetten en dan komt hij vragen of ik daarna even wil douchen. Hij vraagt of ik al gegeten heb en ik geef aan nog een banaan en twee appels te hebben. Er wordt daarna een heerlijke pasta voor mij klaargemaakt, een glaasje wijn er bij geserveerd en vervolgens koffie met een grappa. Er volgt een gezellig gesprek, dat alleen maar gezelliger wordt als de zoon des huizes om 21:30 thuis komt. Drie kwartier later naar bed. 's Nachts tamelijk koud, omdat ik op een hoogte van 1200 meter zat, maar niet gezeurd. 's Morgens gezamenlijk ontbeten en na een hartelijk afscheid vervolg ik mijn weg.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ine Verhoeven:
    28 juni 2013
    Hoi Louis, zo zie je maar weer, overal vind je mensen die open staan voor anderen. En alleen maar het goede tonen, zolas jou een simpel grasveldje en een gezellig maal.
    Lieve groeten Ine
  2. Ine verhoeven:
    28 juni 2013
    Hoi Louis, zo zie je maar weer, overal vind je mensen die open staan voor anderen. En alleen maar het goede tonen, zoals jou een simpel grasveldje geven voor je tent en een gezellig maal.
    Lieve groeten Ine