Woensdag 6 mei 2015 Voor Bab Taza - Martil (voorbij Tetouan)

7 mei 2015 - Martil, Marokko

Kilometerstand 1160, temperatuur 30°.

Blij gisteren de laatste 10 km niet meer doorgefietst te hebben, want het was weer een enorme klim. Waarom ligt mijn bestemming 's avonds toch altijd op een top? In Bab Taza moest ik me weer door een enorme puinhoop worstelen en daarna een heel stuk van de afdaling lopen. Jammer wanneer je snelheid zou kunnen maken blijkt het niet mogelijk te zijn. Geen beloning. Hier besluit ik om reden, waarover misschien aan het einde van mijn trip meer, een zekere aanpassing te doen aan mijn route en Chefchaouen en een zeer eenzaam stuk van het Rifgebergte te laten voor wat het was. Vandaag vlogen waarschijnlijk de laatste keer enkele stenen om mijn oren. En hoewel ik Bob's sociale woorden zou willen begrijpen dat die Marokkaanse jongentjes mij aan willen raken, dan is het mij niet duidelijk waarom zij dat dan niet doen, aangezien de snelheid veelal op die plaatsen niet hoog is. Maar wanneer op het verzoek van een stylo of enkele dihrams niet wordt ingegaan rest de jongens alleen het gooien van stenen. Aangekomen op de camping van Martil, op een steenworp afstand van de Middelandse Zee, zie ik een heel oude Magirus 613 staan, een oude, omgebouwde BB wagen. Nee niet de BB van Brigitte Bardot maar van de vroegere Bescherming Bevolking. Deze moest van een Duitser of Nederlander zijn en het bleek de laatste. Diny en Hans uit Soest en hun hondje Rik. Heel europa maar ook grote delen van Azië als ook Australie en Nieuw Zeeland hebben zij met deze kar doorkruist. Ik word uitgenodigd met hun de avondmaaltijd te nuttigen waarbij het nodige vocht, dat door Allah verboden is, werd geserveerd. Heerlijke gesprekken over hun belevenissen, de cultuur, beschaving en economische toestand van Marokko en meer. Kort gezegd een geweldige avond. Morgen rustig aan naar Ceuta voor de overtocht en dan zit deel 1 van mijn trip erop. Dan laat ik het ongelooflijk mooie, soms ook onbegrijpelijke en van de andere kant het hartverwarmende spontane, Marokko achter me.

1. Géke:
    7 mei 2015
    Louis, wat zal ik zeggen. Heel heftig allemaal zo te horen. Heel wijs lijkt me om dat stuk van het Rifgebergte over te slaan om wat voor reden dan ook! Voorzichtigheid altijd geboden en denk aan je gezondheid! De fietstocht is niet alles waard natuurlijk .. Vandaag een vrolijke dag gewenst vooral omdat je thuis een lieve vrouw hebt waar je al 38 jaar mee getrouwd bent -:) liefs
  2. Ad van Gool:
    Ha Louis,

Wie veel reist kan normaliter veel vertellen. Nou, wat dat betreft zit het wel snor bij je. Tjee, wat een andere wereld, waar wij, thuisblijvers, geen weet van hebben. Hoe vaak heb je in de afgelopen twee weken gedacht: pfff, waar ben ik aan begonnen? Want dat komt zo af en toe wel mij op. Het lijkt me heel erg zwaar geweest om onder deze omstandigheden (hoge temperatuur, slechte wegen, slechte hygiënische omstandigheden, geen eten) dergelijke afstanden te moeten fietsen. Maar volgens mij zit er morgen het zwaarste en meest avontuurlijke stuk erop. Dan gewoon nog even door Spanje en Frankrijk, dat is maar zo'n 3,5 duizend kilometer!! Peulenschil voor jou. Geniet ervan!

Ad
  3. Chr appels:
    Nou, Louis.
    Ik heb begrepen dat die blauwe aanhanger van maandag niet mee kan. Jammer toch, had ik zo op gehoopt. Eindelijk een degelijke tweewieler aanhanger achter mijn tractor.
    Maar wat belangrijker is: je blijft op mijn schema; ik had voor vandaag de aankomst in de haven gepland en dat gaat lukken !
    Gaan we over op het Spaanse schema van Benjamins. Ik denk dat Willemien iets rustiger gaat slapen ? Als je geldproblemen hebt, ik heb van vroegere vakanties nog wat peseta's in mijn laatje.
    Groetjes van ied, jüta en den halve zool (juiste volgorde)
    chris
  4. Chr appels:
    7 mei 2015
    nog een 100 km langs de kust, en dan een afscheidstraantje pinken.
    Misschien kun je aan boord je pilsje na lange tijd laten smaken.
    Op naar cordoba - cazorla - akaraz - barax cenca - teruel - gandesa en zo toch steeds dichter bij huis. Maar pas op Louis, in spanje hebben ze ook heuveltjes !
    groetje ied en chris
  5. P.C.M. Vosters:
    7 mei 2015
    Nou Louis de hitte van Marokko ga je verlaten, de wegen zullen wat beter worden en het water tussen Marokko en thuis is weg.
    Ik vind het een heel avontuur dat je bent aangegaan Het lijkt me een geweldige ervaring. Alle verschillende contacten die je op doet het lijkt wel de Camino Geweldig gewoon Ik wens je nog veel succes gedurende de laatste ca 4000 km.
    Mocht je alsnog wat last krijgen van de kuiten dan DENK maar aan het ooievaarskuitenvet.
  6. Jip & Janneke:
    Hoi Louis,
    Je marokaans avontuur ten einde en inmiddels veilig aangekomen in Spanje, mits je in het goede bootje gestapt bent vanmorgen.
    Het afgelopen weekeinde zijn er zo'n 5000 mensen van de Middellandse zee geplukt en in Italië afgezet.
    Rust lekker uit en verheug je op de rest van de route. Je conditie moet super zijn. De selfie laat een afgetraind koppie zien.
    Vrede en alle Goeds
    J & A
  7. Kees van Kemenade:
    8 mei 2015
    Ik ben net terug van mijn bedevaart op de motor naar Beieren. Beschaafd pension, lekkere schnitzels mit pommes und ein groszes bier. Aardige mensen, .... ik schaam mij bijna als ik jouw relaas lees. Sterkte. Wij doen wel een interview achteraf voor de Hilverbode. Wat hield je op de been/wielen?
  8. Kasje:
    8 mei 2015
    Jeetje Louis, wat heb je weer mooie verhalen/ervaringen opgedaan tot nu toe..
    Op naar deel 2..veel succes!
    Kusje vanuit Ibiza!
  9. Brigit:
    9 mei 2015
    Het Afrikaans avontuur ligt zo goed als achter je. Op naar de volgende episode. Kun je aan de Spaanse wijn!
    Groetjes
  10. Ans van den Broek:
    9 mei 2015
    Dag Louis, In een avonturenroman gaat een held op reis. Daar komt hij in gevaar. Uiteindelijk overwint onze held alle obstakels en keert naar huis.Jij hebt straks inspiratie genoeg om een mooi boek te schrijven in de voetsporen van Jules Verne.
    Het ga je goed en pas op jezelf.
    Lieve groet van Ans.
  11. Bob:
    Beste Louis,
    Proficiat met het bijna e Jouw trip overziend snap ik nog steeds niet waarom. Waarom in hemels (vagevuurs?) naam diep in Afrika voor een tocht die uiteindelijk maar één doel kent: thuis bij Wilhelmien. Je hebt me je beweegredenen terloops verteld, maar ik zal wel niet goed geluisterd hebben: een handicap dat mij vaker voorgehouden wordt.
    Toch wil ik graag van je weten: wat heeft jouw kruistocht in Marokko je geleerd! Naar dat antwoord (of die keten van antwoorden) ben ik echt benieuwd. Ik wil ook graag weten of je Allah resp. Mohammed bent tegengekomen, en in welke gedaante.

Ben benieuwd waar je vanavond (9 mei) verblijft, en ik welke gemoedstoestand.

Bob