Anna Paulowna - Akkrum 03-09-2020

3 september 2020 - Akkrum, Nederland

Allereerst beste volgers, hartelijk dank voor de vele reacties. Dat is hartverwarmend. Vanmorgen was het zwaar bewolkt. Samen met Hans ontbeten en toen ik op de fiets stapte regende het inmiddels behoorlijk. Even later hield dat op en begon het hard te regenen. Ik reed naar Den Oever om de bus te nemen over de afsluitdijk, die voor voetgangers en fietsers gesloten is. Ik sta bij de officiële bushalte maar een stuk terug zie ik een bus die onwaarschijnlijk veel lijkt op de foto die ik van de fietsbus heb gezien. Ik loop er naar toe en de chauffeur zei mij dat daar waar ik stond de juiste plaats was maar hij stopte altijd hier. Logisch niet waar? Ik en mijn fiets waren de enigen die van deze dienst gebruik maakten. Onderweg kom ik bij een wegafsluiting waar geen omleiding bij staat. Ik vraag aan een van de mannen of ik er toch door zou mogen want er was nog net wat ruimte. Een onverstaanbaar antwoord volgde en ik vroeg beleefd naar een Nederlandse vertaling, hetgeen er op neer kwam; helemaal niet toegestaan. Ik vraag de man of er een omleiding is, maar naar zijn zeggen is hij voor het werk en niet voor de bewegwijzering. Inmiddels enigszins gepikeerd vraag ik nog aan hem of er in zijn arbeidsovereenkomst expliciet was opgenomen om niet mee te denken, en ik draaide om. Meer dan een half uur omgereden om weer op de route te komen. Met een waterfiets was de oplossing eenvoudiger geweest. En het bleef maar regenen en waaien. Het woord bos of beschutting komt in de Friese taal niet voor. Inmiddels door en door nat, ondanks zeer goede regenkleding, in Akkrum een hotel genomen. Een echtpaar dat de elfstedentocht rijdt is vandaag niet op de fiets gestapt vanwege het weer. Nee samen naar Bolsward maar daar vond mevrouw met dit weer ook niets aan. Een grote klaagzang. Toen ik haar zei dat haar bevindingen veel weg hadden van de meeste mensen die over het weer spraken, keek zij mij vreemd aan. Een oudere man die daar geluncht had knipoogde naar mij en stapte glimlachend naar buiten. Een heerlijke warme douche genomen en alles uitgehangen in de hoop dat het morgen weer droog is. Op weg naar het hotel door Makkum en Bolsward gereden maar niet gestopt. Ik kon het niet opbrengen. Kijk dat een kind hier geboren wordt dan is dat zo. Dat kind kan zelf de plaats van geboorte niet bepalen. Maar dat het hier dan blijft wonen tot aan zijn of haar dood, daar begrijp ik niets van. By the way, ik heb vandaag veel schoolkinderen gezien op de fiets maar allemaal op een fiets met een accu. Dag volgers, morgen weer in Drenthe, in Smilde, bij Jip en Janneke. Het zal leuk zijn hen weer te ontmoeten. En Cis, dat is niet toevallig maar gepland. Vandaag geen foto's, morgen beter.

1. Trees Burgers:
    3 september 2020
    Friesland is ook niet onze favoriet. Is alleen via het water mooi.
  2. Ans van den Broek:
    3 september 2020
    Dag Louis, wat mooi jouw verhalen weer te lezen. Jammer dat het weer even niet meewerkt. Ik hoop dat je nog een paar fijne fietsdagen tegemoet gaat. Zorg goed voor jezelf. Liefs Ans.
  3. Henk:
    3 september 2020
    Na regen komt zonneschijn?
  4. Cis:
    3 september 2020
    Ge bent weer lekker in oe element :-)
  5. Roel Kampman:
    3 september 2020
    Een wijs geleerde (Albert Einstein) zei ooit: Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving. Geniet van je tocht en houdt de wind in de rug.
  6. Kitty Cunen:
    Hee Louis
    Ben een beetje laat met mijn reactie.
    Je zat bij de ongewenste email😪😪😪.
    Maar ik vind het superster van je.
    Complimenten en fiets zo door.
    Veel geluk voor onderweg
    Gr.Kitty
  7. CWM. MEIJER:
    3 september 2020
    Leuk je verhaal weer te lezen.En vandaag hoorde ik van Henk Baars dat vele scholieren de e-bike ontdekt hebben om naar school te fietsen. Blijf genieten van de natuur en alles wat die te bieden heeft.
    Groeten,
    St.
  8. CWM. MEIJER:
    3 september 2020
    Hallo Louis, Dapper van je om zelfs op de Afsluitdijk de regen te trotseren. Wij hadden op Schouwen gelukkig beter fietsweer. Je had het in je tweede reisverhaal over FIA in Oegstgeest. Is dat FIA Pontzen? Is een oud-collega van mij in de tijd van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Nog veel fietsplezier en veel groeten van Marijke
  9. Chr appels:
    Louis,
    Na jouw leuke berichtje over dat verre noordelijke land, dacht ik aan die kreet : ‘t kan Frieze of ‘kan dooien. Ik wens je een wat zonniger weder toe. Groet chr
  10. Fred de Wildt:
    4 september 2020
    Louis en noorderlingen ...... da werkt niet !! Das niet voor niets da gij in Brabant woont ;)
    Grapje ! Maar jij gaat goed lees ik succes in Drenthe ze zijn daar iets meer toegankelijk normaal gesproken , en die E fietsen niks van aan trekken ...is een Nationale plaag geworden ;)
  11. Maria van rijswijk:
    4 september 2020
    hoi louis, wat fijn jouw verhalen weer te lezen, top, de komende dagen wordt het weer hopelijk ook daar wat beter, succes en geniet van je tocht door het ganse land.
    groetjes
  12. Hans en Lena:
    4 september 2020
    Hoi Louis, na regen komt zonneschijn zeggen ze. Geniet van het mooie Drente, mijn geboorteprovincie. Goed van je dat je de hotels opzoekt en je tente laat voor wat het is.
    Geniet van je tocht.
    Groetjes
  13. Wil Doedee:
    4 september 2020
    hoi Louis, blij dat alles goed gaat. Regen heb jij patent op. Niet te veel afgeven op Bolsward want daar begint onze stamboom van de fam Doedee.
    Groetjes Wil en Anja Doedee
  14. Wil Doedee: