Leiden - Anna Paulowna 02-09-2020

2 september 2020 - Anna Paulowna, Nederland

Ik sliep de eerste nacht in Leiden in hotel 'De Doelen'. Voor zover ik weet heeft daar vroeger nog een gilde vertoefd maar de eigenaar wist daar helemaal niets van. Ook hebben hier enkele 'Oranjes' verbleven tijdens hun studie in Leiden, zoals ook Beatrix. Ik heb een donker blauw vermoeden dat er later enig achterstallig onderhoud is onstaan. Een lik verf hier en daar zou niet misstaan. Ik vergelijk het hotel een beetje met mijzelf. Van buiten nog tamelijk goed maar van binnen mankeert er hier en daar wat aan. Vanmorgen nog even bij Fia in Oegstgeest aangegaan, zo wat 2,5 kilometer van het hotel en op 1,5 km om weer op de route te komen. Tjeh, wat had zij toch een werk verricht. Balonnen in straat en zoals ook boven haar deur de nodige vlaggen. De tocht naar Anna Paolowna was mooi. Veel door bossen en achter de duinen door. Neergestreken bij een zus en zwager van Wilhelmien. Vanavond lekker saampjes gegeten. Marianne heeft mijn fietssetje nog gewassen en gedroogd en later hebben we nog vele verhalen uit het verleden de revue laten passeren. Er waren personen die naar kilometerstanden vroegen; gisteren 124 en vandaag 110. Het was een bijzonder goede dag met zoals ik gevraagd had hogere temperaturen en veel zon. Dus het was weer genieten.

1. Cees:
    2 september 2020
    Geniet ervan
  2. Jip & Janneke:
    2 september 2020
    Mooie fietstocht van de “Sleutelstad” naar Anna Pawlowna.
    Wat een kilometers heb je weer afgelegd. Morgen de Afsluitdijk over.
    Mondkapje mee voor in de bus!
    Groet’n
    J & J
  3. Chr appels:
    3 september 2020
    Weer een welbestede dag geweest. Succes op naar het volgende stukje van het avontuur. Groet Chr.
  4. Géke:
    3 september 2020
    Mooie dag geweest zo te horen, vandaag ook weer een mooie dag Louis. Je komt nu in mijn geboorte omgeving en dat is ook zeker bijzonder mooi en vooral lieve mensen maar dat wist je vast al 😉! Het weer is wat minder maar vergeet niet te genieten!
  5. Peter Vermeegen:
    3 september 2020
    zo te lezen gaat het lekker met gezellige stops.. veel plezier verder
  6. Jan Leemans:
    3 september 2020
    Nog nooit ben ik op de fiets naar Leiden gegaan , altijd met trein of auto .
    Want ik moest een volle tas met flessen en schone was uit Beek meenemen .
    Maar in gedachten fiets ik nu mee Louis !
  7. Nelly:
    3 september 2020
    Ik hoop dat je niet teveel regen krijgt Louis.
    Geniet van je fietstocht.
  8. Bob:
    3 september 2020
    Flinke afstand afgelegd, Louis. Chapeau!
    Iets over Anna Paulowna. Ze is mijn vriendin niet. Als ik in de plaatsnamencommissie gezeten had, had het dorp Anna Paulowna anders geheten. Zij, echtgenote van Koning Willem II en dochter van Tsaar Paul I (vandaar: Paulowna) en dus een Romanov, was een kille, hooghartige vrouw. Maar, ze was een verzamelaar van kunst. Vele belangrijke kunstwerken zijn door haar aangeschaft, uit eigen vermogen of met staatsmiddelen, is (voor mij) onduidelijk. Feit is wel dat het merendeel van die kunstvoorwerpen thans in de Hermitage in Sint-Petersburg hangt. Waarvan acte.
  9. Trees Burgers:
    3 september 2020
    Ik vind het knap. Geweldige prestatie.