zondag 3 september

3 september 2023 - Hilvarenbeek, Nederland

Echt heel goed geslapen en goed uitgerust klaar voor de thuisreis . Om 07:00 uur breek ik mijn tentje af, hang alles weer aan mijn Baars - Santosje en vervolg ik de weg langs het kanaal. En weer laat de zon zich na twee uurtjes van de goede kant zien. Bij Bree moet ik de fietsroute onderbreken omdat een bedrijf ook het fietspad heeft toegeëigend en dus 2 kilometer terug om de omleiding via het industrieterrein van Bree te vinden. Plotseling geen bordjes meer, maar wat nog erger is, dat is de meuk rotzooi zowel aan bedrijven als hekwerken en wat er zoal bij hoort. Is dit een beschaafd land. Naar mijn bescheiden mening is er 4 oktober 1830 een catastrofale fout begaan met de oprichting van België. Dit had nooit mogen gebeuren. Maar na een tijdje bereik ik dan de grens Neerpelt-Bergeijk en stop bij Café De Tol, waar eigenaar Jos mij voorziet van koffie en, jawel, appeltaart. Er zitten daar een paar wielrenners van middelbare leeftijd, ik had er die morgen langs het kanaal al honderden gezien, en zij spreken over het leven en de dood. Ook een onderwerp om vrolijk van te worden op de zondagmorgen. Dan volgt een klaagzang over het weer van de afgelopen dagen en het noodgedwongen binnen moeten zitten, Ik maak tussen neus en lippen de opmerking naar de heren dat er toch mogelijkheden genoeg waren om zich te vermaken, bijvoorbeeld stofzuigen. Dan komt er eentje los. Ahwel, ik heb 37 jaor geleje meej ons Lies afgesproke, zij vur binne en ikke vur buite, De andere; Stogzuige, man, meej zonnen kraassenden borstel op diejen stenen vloer van ons, de's gin pretje. De rest van de conversatie, daar zal ik jullie voor sparen. De koffie was goed, de appeltaart van Jos kon beter echter over de ambiance viel niet te klagen. Vanaf Bergeijk, naar Eersel, naar Vessem waar ik Marcel bel om af te spreken om de bloemen voor Wilhelmien op te halen. Dan is het nog maar een goede drie kwartier om Beek te halen want het gaat crescendo. De vlam in de pijp, ik ruik de stal en verlang echt naar de hereniging. Maar alvorens de bloemen op te halen steek ik eerst in de Mariakapel twee kaarsjes aan. Ik haal de bloemen op en tref Wilhelmien en Andre thuis. Het was slechts anderhalve week, het koppie weer bijna leeg en nog veel om over na te denken. Samen even aan de thee en praaaaaaten. Dan volgt de sessie van opruimen, wasje klaar leggen, rommeltjes opruimen en mijn Baars - Santosje een sopje geven zodat die weer toonbaar is. Daarna zelf even kopje onder, scheren omkleden en het leven weer verder laten gaan. 's Middags nog een aangenaam bezoekje gehad met een knabbeltje en een drankje, Morgen kom ik nog even terug met een epiloogje, maar voor nu is het mooi geweest.