Proloog

17 mei 2019 - Hilvarenbeek, Nederland

Een bekend gezegde luidt; ‘het verstand komt met de jaren’, echter sommigen denken hierbij, de meesten veelal stilzwijgend, ‘hij is de uitzondering die de regel bevestigt om met zijn zeventig jaar toch weer voor een goede 3500 kilometer op de fiets te stappen’ en misschien hebben zij wel gelijk.

Nadat ik meer dan een half jaar tobde na mijn laatste tocht op de Balkan, waar ik zware peesontstekingen opliep, later ook nog eens twee specialisten raadpleegde op aanraden van mijn huisarts vanwege ‘lucht te kort’ en de nodige onderzoeken onderging, kreeg ik half april ‘groen licht’ om een nieuwe tocht te plannen. Gisteren kreeg ik definitief ‘groen licht’ nadat er zich de laatste tien dagen weer een probleem had aangediend. De planning had ‘ondergronds’ al iets eerder plaatsgevonden in de hoop dat ik permissie zou krijgen, mijn Santos was op vakkundige wijze door Henk Baars Bike Sports in een optimale conditie gebracht, ik boekte mijn vlucht naar Athene voor 25 mei en had nog de nodige tijd over om weer wat fietsconditie op te doen. Och, ik weet dat mijn conditie minder is dan enkele jaren terug, maar nog niet zo ver verminderd is dat ik beperkt ben tot het voortbewegen van een rollator. Nee, ik krijg de trappers nog rond en heb nog geen behoefte aan zijwieltjes om in balans te blijven.

Het thuisfront beloofde ik goed naar mijn lichaam te zullen luisteren en wanneer er zich problemen zoals vorig jaar voordoen, ik dan met het vliegtuig, bus of trein huiswaarts keer.

Door op 25 mei te vertrekken stel ik mezelf als goed geaarde Europeaan in de gelegenheid om deel te nemen aan de Europese Parlementsverkiezingen van 23 mei en zal daarna als betrokken burger door Europa fietsen. Ik zal in Griekenland proberen gemaakte kosten te betalen zonder bonnetjes en dus waarschijnlijk zonder BTW, om toch enig profijt te hebben van weer een miljard Euro welke door onze Europese Commissie is toegezegd en waarschijnlijk ook al is uitgekeerd. Ik verwacht in Griekenland, door deze ruimhartige donatie en later in Italië, in verband met de geaccepteerde begrotingstekorten, blijde gezichten te zien van Europese onderdanen die ervan overtuigd zijn ‘Brussel’ weer ‘bij de beer’ te hebben genomen.

Wel, over mijn geplande tocht, ik vlieg naar Athene en probeer al fietsend naar de westkust door te steken naar Igoumenitsa, tegenover Corfu. Daar zal ik de Ferry nemen naar Brindisi om vandaar diagonaal naar Rome te fietsen en vanaf dan via de Benjaminse route over Zwitserland, de noordoost kop van Frankrijk, Luxemburg en België op Hilvarenbeek aan te koersen. Dus de route van zuid naar noord, waardoor ik de zon veelal in de rug zal hebben en dus een beter zicht op de natuur en tevens om van het hopelijke goede weer naar de betere temperaturen in het noorden te fietsen.

Voor mijn vertrek zal ik nog een kaars op steken om de goden te verzoeken mij te vrijwaren van lichamelijke en technische problemen en hen tevens te verzoeken mij regelmatig van wind in de rug te voorzien.

Ook deze keer houd ik mijn blogje bij om het thuisfront en volgers op de hoogte te houden van mijn belevenissen en/of tegenslagen. In het laatste geval hoop ik op de nodige reacties die de fietser zullen aanmoedigen of misschien zullen troosten.

Word vervolgd.

1. P.C.M. Vosters:
    17 mei 2019
    Nou Louis ik wens je heel veel succes met deze nieuw uitdaging .Ik heb er een goed vertrouwen In dat alle goden zowel wat weer als je gezondheid betreft je goed gezind zullen zijn. Zoals je weet geloof ik in wonderen en die zullen je in moeilijke tijden vergezellen. SUCCES
  2. Hans van Poppel:
    Louis succes
  3. Mieke Hexspoor:
    Hallo Louis,

Nog eventjes dus en dan gaat het weer gebeuren.....
    Wens je veel succes met de voorbereiding en lees graag hoe het je vergaat!
    Groet Mieke
  4. Edwin en Inge:
    17 mei 2019
    Veel succes, plezier en een gezonde tocht gewenst Louis! grt Inge
  5. Fia:
    17 mei 2019
    Louis fijn dat je groen licht hebt gekregen. Verstandig advies van het thuisfront om goed naar je lijf te luisteren!
    Veel plezier, een aangename en vooral mooie en rustige tocht!
  6. Beppie Jansen:
    17 mei 2019
    Louis , leuk een nieuwe uitdaging voor je , ik ga je met veel (lees) plezier volgen , heel veel succes,
    Groetjes Beppie Jansen
  7. Dick Heuckeroth:
    17 mei 2019
    Hoi Louis. Ik ben er van overtuigd dat het weer een mooie trip gaat worden, met alle mogelijk-, en onmogelijkheden. Denk wel aan je gezondheid. Ik ga je blog weer met plezier volgen.
  8. Géke:
    17 mei 2019
    Wat kan ik op zo’n enthousiaste inleiding zeggen Louis, je gaat er weer volop voor met het genieten hoog in het vaandel!
    Een mooie veilige reis Louis, ik volg jou graag! Liefs
  9. Gerrit van Tongerlo:
    17 mei 2019
    Mooi project, succes Louis !!
  10. Marc Gast:
    17 mei 2019
    Ik ga je weer volgen, succes .
  11. Corrie en Noud:
    Louis,
    Heel veel succes en plezier!
    We gaan je volgen.
    Corrie en Noud
  12. Henk en Ilse:
    17 mei 2019
    Nou, weer een hele uitdaging! Succes!
  13. Chr appels:
    Louis,
    Ik hoop van harte dat het je zal lukken, maar mocht er onverhoopt wat al te grote tegenslag zijn, ik beloof je dan een excellente borrel whisky.
    Dus nou maar hopen dat het wel mee zit.
    Nou ja, alles gebeurt uit sportief oogpunt, dus als het nodig is iets minder gas er op en het gaat lukken. Gr. Chr.
  14. Jan Marree:
    Louis.
    Wat een uitdaging. Heel veel succes en plezier.
    Ik ga je volgen.
  15. Theo van roden:
    17 mei 2019
    veel plezier en succes groetjes theo van roden
  16. Marion Ambachtsheer:
    17 mei 2019
    Wij zijn er weer bij, en wensen jou veel succes.
    Joop en Marion.
  17. Jip & Janneke:
    17 mei 2019
    Louis geweldige tocht die je gepland hebt.
    Dat verstand komt met de jaren komt zou best waar kunnen zijn maar op de dag van je vertrek, op 25 mei, vierden ze eeuwen geleden dat ze voor de derde keer het hoofd van Johannes de Doper terug vonden. Het gezegde dat een ezel zich niet twee keer aan de zelfde steen stoot gaat dus ook niet altijd op.
    Verstandig de dingen te doen als het moment daar geschikt voor is en niet te lang uit te stellen. Dat is ook weer een volkswijsheid.
    groet'nnnnn
  18. Johan Vastré:
    Beste Louis,
    Véél plezier en succes met je reis!!
    En luister goed naar je lichaam!
  19. Henk Roberts:
    I will follow you.
  20. Cor & Carla:
    17 mei 2019
    Hé die Louis................eventjes geleden dat we elkaar gesproken hebben. Dus, weer gewoon weer een keer onderweg. Nu, natuurlijk wensen wij jou veel voorspoed met de route en het weer en alle omstandigheden. Grappig, je vertrekt op onze trouwdag. We wensen jou dus gewoon alle goeds en tot " lezens" , hihi. Groetjes. C & C.
  21. Bernard en Els[a]:
    17 mei 2019
    Hallo Louis, We wensen je een goede reis en steken ook een kaarsje voor je op. We volgen je en hopen dat het je veel mooie momenten brengt met weer goede contacten. Groetjes Bernard&Els[a]
  22. Dora van Lier:
    17 mei 2019
    Veel succes Louis en vindt het leuk om je weer te gaan volgen, groet Dora
  23. Ralf en Marion:
    17 mei 2019
    Leuk te lezen Louis dat je weer op pad gaat. Een mooie route . Succes en geniet ervan, hartelijke groeten Ralf en Marion
  24. Kasje:
    18 mei 2019
    Hoorde het al van Marcel dat je weer op avontuur gaat...respect..luister naar je lichaam en geniet van de mooie kleine dingen om je heen straks!
    Succes met alle voorbereidingen!

Op wie ga jij stemmen de 23ste? ;-)
  25. Ans van den Broek:
    18 mei 2019
    Louis, heel veel fietsplezier en ik hoop dat de weergoden je deze reis goed gezind zijn. Ik kijk uit naar je reisverhalen.
    Liefs Ans.
  26. Rut en Cor.:
    18 mei 2019
    Louis een goede reis doe het maar op je gemak maar wel een beetje door fietsen ik denk de steeds aan het lied van Boudewijn de Groot De eenzame fietser .Hou de moet er in en het gaat je goed!!!!🚵🏿‍♂️🚵🏼‍♀️🚵🏿‍♂️🗻⛰groet Cor en Rut.
  27. Marianne:
    18 mei 2019
    Heel veel succes en voornamelijk veel genieten, een goede voorbereiding gewenst.
  28. Cocky en Jan Mus:
    18 mei 2019
    Louis, heel veel succes tijdens deze expedite, petje af, ga je zeker volgen.
  29. Brigit:
    18 mei 2019
    Louis, ik wens je een mooie en fijne tocht met alleen maar positieve onverwachte dingen waar je van kunt genieten.
  30. Ad en Leni:
    Louis,
    Veel succes met de tocht. Wij weten hoe het voelt. Wij beperken ons tot 2100km.
    Je bent niet europeesgezind. Wil je die Grieken en Italianen wel sponseren😉.
    Luister naar je lijf en nogmaals veel succes.
    Ad en Leni
  31. Monique Jansen:
    18 mei 2019
    Heerlijk dat je dit nog mag doen, ga het zeker weer volgen, groet Monique, zal het ook tegen Milou zeggen, we zullen aan je denken
  32. Bob:
    18 mei 2019
    Ik liet me verrassen door je nieuwe plannen, en wilde voor de vuist weg schrijven: Amai, Louis, zou je dat wel doen? Ofwel: Bemint eer ge bezint, of zoiets.
    Daar heb ik toen een nachtje over geslapen en in de remslaap waargenomen hoe ik jou en Wilhelmien eensgezind op het Hoog Spul tegenkwam. Toen dacht ik al: Dat gaat de goeie kant uit, n.l. Hilvarenbeek.
    Een gouden tip: Neem je tomtom mee en schakel hem/haar bij terugkeer in Hilvarenbeek in tot je de bevrijdende stem hoort zeggen: ‘Bestemming bereikt.’
    Een fijne toch toegewenst. Bob
  33. Ine Verhoeven:
    Hey Louis,

Geniet en succes met je mooie reis
    Groetjes Ine
  34. Carin van Gerwen.:
    19 mei 2019
    Hoi Louis, deze keer gaat het je lukken, heel veel plezier en geluk en geniet vooral van alle mooie momenten.
    Ik steek een kampvuur voor je aan.
    Lieve groetjes Carin van Gerwen x.
  35. Henk en jose:
    Hoi Louis,
    Dat is nog eens een mooie introductie en een heel mooie mededeling.
    Het is weer een hele uitdaging , maar denk eerst aan je zelf, de rest gaat vanzelf.
    Ik hoop ook nog eens een grote fiets toer naar zuid Europa te maken.
    Iedere dag denk ik nog aan onze eerste tocht naar Santiago waar wij elkaar hebben
    leren kennen, het was voor mij een grote ervaring om dit te mogen meemaken.
    Je hebt weer wat gefietst en je Santos weer goed in orde gemaakt je kunt van start.
    Ik wens je heel veel fietsplezier en lees graag je verslag dat je iedere dag gaat maken.
    Heel veel groeten van Jose en Henk en sterkte. Ook voor Wilhelmien.
  36. Trees Burgers:
    19 mei 2019
    Nou Louis heel veel fiets genot en wat fijn dat wij met je mee mogen reizen. Zo komen wij ook nog eens ergens.
  37. Bart Spierings.:
    20 mei 2019
    Hallo Louis, wat mooi om te lezen dat je weer op de fiets stapt, zeker op deze respectabele leeftijd! Veel succes en wind in de rug gewenst.
  38. Maria van rijswijk:
    hoi Louis
    heel veel succes met je nieuwe uitdaging, geniet van alle het mooie onderweg, we gaan je weer volgen, veel fietsplezier.
  39. Ad en Cecile:
    20 mei 2019
    We gaan je weer volgen Louis. Heel veel succes en fietsplezier.
  40. Wil Gijsbers:
    20 mei 2019
    Genieten is het belangrijkste. Ik heb alle vertrouwen in jouw reis.
    TIP: Europees vlaggetje op je fiets met daaronder een bordje: “ op weg naar Brussel voor een nieuwe zak geld...zorg goed voor mij “ .
  41. Inge en Frank:
    23 mei 2019
    Louis, geniet van dit avontuur, een hele goede fietstocht en we gaan je weer volgen.
  42. Nelly:
    24 mei 2019
    Louis geniet van een mooie fietstocht en tot over een paar weken.
  43. Nelly:
    24 mei 2019
    Ha Louis, ik wens jou weer een goede reis. Geniet ervan.
  44. Marja Vink:
    25 mei 2019
    Hoi hoi Louis, daar ga je weer, heerlijk! Geniet ervan en succes.
    Groeten!
  45. Ine Verhoeven:
    25 mei 2019
    Hey Louis, goede reis, geniet ervan
  46. Cis:
    25 mei 2019
    Hé Louis, ik heb je reislogger gevonden.
    Goede veilige kilometers en geniet van de natuur.
    Kijk op tijd voor oe, waar daar gebeurt het.
  47. Jan Vlasblom:
    26 mei 2019
    Geweldig Louis! Hou met de Griekse start de Olympische gedachte in je hoofd: (mee)doen is belangrijker dan winnen. Geniet ervan!
  48. Wil van Rijn .:
    27 mei 2019
    Hallo Louis
    Wat jij doet , zou ik met een EBRO nog niet durven , is het niet beter als je eens ging
    biljarten , lijkt mij beter en veiliger ,je bent bij onze biljart club van harte welkom .
  49. P.C.M. Vosters:
    28 mei 2019
    Nou Louis de eerste km zullen erop zitten heel veel succes en geniet er van.