Vrijdag en zaterdag, 14 en 15 juni 2019

16 juni 2019 - Bologna, Italië

Vrijdag.

Vanuit het hotel was het nog 2 km. naar het centrum van Siena. Wat een gezellig stadje met zijn bijzondere plein waar de jaarlijkse paardenraces gehouden worden. Ik heb er wat rondgezworven en herinneringen opgedaan aan de keer dat ik er met Wilhelmien was. Vandaag, ondanks het feit dat mijn fiets ook goed geslapen had, kwamen de kilometers niet uit de verf. Als het pijpenstelen regent stuurt men er geen hond door maar bij deze temperaturen eigenlijk toch ook geen fietser met bepakking. Ik besluit toch een stukje met de trein te gaan om enige vorderingen te maken. Ik maak aan het loket een fout door een kaartje te nemen voor Modena i.p.v. Empoli, toch een stukje verder, wat achteraf toch goed uitpakte. Ik zit in de trein met een Nederlandse jongen en een Duitser. Beiden naar Rome gefietst en nu op terugreis naar huis. Het was super gezellig met die twee. De Duitser, een christen, heeft een halal slachterij in de buurt van Nuerenberg en had hele verhalen. Ik vraag hem terloops; Und wass hast du so insgesammt in deinen Taschen? Waarop hij mij verwonderlijk aankijkt en ik stel de vraag nogmaals omdat ik vind dat hij nogal wat aan zijn fiets had hangen. Dan zegt hij; Ich glaube noch etwa 2 tausend euros. Ik weet het niet zeker maar ik had beter kunnen vragen hoeveel kilo hij in zijn Fahradtassche had. Gelukkig kon hij er hartelijk om lachen. Onderweg liepen we vertraging op en kon ik hen, samen met de conducteur nog helpen om toch hun eindbestemming in Italië te halen met andere treinnummers. Vanuit Modena fiets ik nog wat verder en duik in Bastiglia in een hotel.

Zaterdag, 15 juni.

De dag van de waarheid. Net als een keer in het zuiden van Italië had ik 's morgens om een uur of vier weer veel bloed bij de urine. Ik zoek vanaf dat moment naar mogelijkheden om zo snel mogelijk naar huis te gaan en zoek bij Flixbus en Ryanair. Ik gooi de handdoek in de ring, ik zou naar mijn lichaam luisteren. Om 07:00 bel ik het thuisfront en Wilhelmien en André boeken de vlucht van Bologna naar Eindhoven. Lucius Autotransport heeft een combinatie opweg naar Napels en biedt spontaan aan over enkele dagen mijn fiets en bagage in Bastiglia op te halen. SUUUUPER. Dan wordt het met alle ellende toch nog even leuk. Ik loop naar de bushalte, drie minuten, om terug te gaan naar Modena en daar de trein te nemen naar Bologna, en vraag aan een oud mannetje aan welke kant van de weg de bus stopt. Hij moet ook naar Modena. Dan stopt er een pickup Iveco en de chauffeur roept of hij mee wil rijden. Ok zegt hij, maar alleen als hij ook mee mag. De chauffeur heet Ramazal en is van origine Turk die als 35 jaar in Italië woont. Ramazal vraagt of de meisjes in Nederland mooi zijn en ik antwoord dat ik meen dat er velen op hem zitten te wachten. Algehele hilariteit en ik krijg spontaan een klap op mijn schouder waardoor ik er bijna nog een lichamelijk probleem bij heb. Beniamino is 83, van origine Napolitaan en zingt nog op bruiloften en partijen maar wordt dikwijls niet betaald. Nee, de wereld is hard en onbetrouwbaar tegenwoordig. Ach, zijn dochter, die in een van zijn vier appartementen woont, doet niet veel voor hem en zijn vrouw is 10 jaar geleden gestorven. Ramazal zet ons aan de achterzijde van het station af maar dan begrijpt Beniamino het even niet meer als ik hem zeg dat we met de onderdoorgang naar de hall van het station kunnen. Hij is nogal slecht ter been en iedere keer wil hij de lift nemen en ik krijg het hem bijna niet aan zijn verstand gebracht dat hij dan weer op een of ander perron uitkomt. We bereiken ten slotte de hall, drinken samen een kop koffie en ik ga moederziel alleen verder naar het einde van mijn tocht.

Morgen zal ik mijn laatste stukje plaatsen.

1. Anneke Marree:
    16 juni 2019
    Wij zullen blij zijn jou hier weer thuis te hebben! Het weer wordt beter in Nederland. Het is jammer want het laatste stuk fietsen was voor jou vertrouwd en je had nog zoveel plannen om vrienden te bezoeken. Maar je lijf is nu belangrijker. En ....het gras is hier ook mooi groen! Welkom thuis!!! Groeten Anneke
  2. Bas van Tuyl:
    16 juni 2019
    Ha Louis, wat een tegenvaller, maar nog steeds een prestatie die ik je niet nadoe. nu eerst bijkomen en je laten verwennen aan het thuisfront! Gr. Bas
  3. Wilhelmien:
    16 juni 2019
    Trots op wat je al gepresenteerd hebt. maar nog trotser dat je nu de belofte naar je lichaam te luisteren nakomt. Met open armen zal ik je vanmiddag op het vliegveld verwelkomen. Heel blij dat je dan weer thuis bent.
  4. Géke:
    16 juni 2019
    Top Louis, je luistert naar je lichaam. Er zijn ergere dingen in het leven moet je maar denken. Het is in ieder geval een geweldige prestatie en je kunt deze ervaring vanuit Athene fietsen weer bijschrijven in de galerij van fietstochten hoe deze dan ook is verlopen.
    Niet veel mensen doen jou dit na. Wij kunnen jou helaas niet verwelkomen, wij zitten nu in Griekenland echter niet op de fiets 😉.
    Sluit jouw Wilhelmien weer heerlijk in jouw armen en kom de komende dagen tot rust!
    😘
  5. Cocky en Jan Mus:
    16 juni 2019
    Trots mag mij zijn, op jewelf, maar zeker niet minder op je rots-
    vaste thuisfront.
    Welkom thuis en hopelijk een spoedig herstel van je zo belangrijke gezondheid.
  6. Hans:
    16 juni 2019
    Uiteindelijk maak je je reis toch af alleen anders dan je wenste, dat je luisterd naar je lichaam vind ik nog knapper dan fietsen.
    Tot heel snel.
    🤗👍🌷
  7. Marja Vink:
    16 juni 2019
    Mooi dat je naar je lichaam luistert Louis, de reden waarom je moet luisteren minder.
    Goede reis naar huis en snel herstel🙋🏻‍♀️
  8. Ine Verhoeven:
    16 juni 2019
    Jammer maar wel zo verstandig Louis, gelukkig heb je nog vrienden kunnen bezoeken en toch door Griekenland gefietst. Fijn om je straks weer thuis te zien bij he gezin.
    Nog een goede reis vandaag 😎😃
  9. Ton:
    16 juni 2019
    Louis, verliezen doe je alleen als je nooit iets probeert. Goede reis en snel van je klachten af zien te komen.
  10. Cis:
    16 juni 2019
    Top gedaan op jouwe velo Louis.
    De reis is mooi, en thuis komen nog mooier.
    Wees gegroet,
    Cis
  11. Ad en Leni:
    16 juni 2019
    Jammer Louis, onthoud de mooie dagen. Gezondheid is het belangrijkste. Je zult blij zijn dat je weer thuis bent. Bolonge - Eindhoven is een en een half uur. Frappant dat je ook vanuit Bolonge terug vliegt.
    We spreken je snel om ervaringen uit te wisselen.
  12. Dora van Lier:
    16 juni 2019
    Jammer Louis dat je de reis moet afbreken, maar top dat je het gedaan hebt tot zover het ging ! Nu een spoedig herstel en wie weet wat er nog in het vat zit voor je ! In elk geval heb je een fantastisch thuisfront die jou warm welkom zullen heten 😘
  13. Fia:
    16 juni 2019
    Louis knap dat je naar je lichaam luistert! Respect voor het fietsen en voor je besluit.
  14. Adviesbureau Kompas:
    16 juni 2019
    Welkom thuis Louis. Je hebt weer een geweldige prestatie geleverd, veel mee gemaakt en gezien. Ik heb genoten van je verhalen. Dank dat je ons met je verhalen hebt mee laten fietsen en reizen. Nu uitrusten. Hopelijk zijn de fysieke klachten snel te genezen, Beterschap en hoop je snel te zien en de rest van je ervaringen te horen. Warme groet Jose
  15. Marianne:
    16 juni 2019
    welkom thuis weer genoten van je verslagen en blij dat je zo verstandig bent om op tijd te stoppen.
  16. CWM. MEIJER:
    16 juni 2019
    Met verbazing las ik je besluit. Heel verstandig .
    Tot snel.... en toch knap gedaan.
  17. Trees Burgers:
    16 juni 2019
    dit is misschien wel een grotere prestatie dan heel de route uit te fietsen.
    welkom in Hilvarenbeek.
  18. Marion Ambachtsheer:
    16 juni 2019
    Fijn dat je naar je lichaam luistert en op weg bent naar huis,
    Super gedaan Louis en wees trots op jezelf er zijn er maar weinig die dit na doen.
  19. Chr appels:
    16 juni 2019
    Het is zondagavond en een welkom thuis is hier op zijn plaats. Mijn kadootje (o.a.) ik doe komende zaterdagochtend het gilde werk. Hoe heet dat ook alweer: Niet zeuren maar uitrusten moet nu gebeuren. Het is maar een klein karwei. Groet Chr.
  20. Jip & Janneke:
    16 juni 2019
    Wat een pech Louis maar verstandig te stoppen.
    Mooi dat je terugreis snel geregeld kon worden.
    Snel een afspraak met uroloog maken als je thuis bent en even niet fietsen.
    Je verhalen waren weer mooi !
  21. Bob:
    16 juni 2019
    Niet zozeer het verstand alswel de wijsheid komt met de jaren. Je heb een verantwoord besluit genomen dat recht doet aan je eigen mogelijkheden en de verwachtingen van hen die jou dierbaar zijn. Chapeau!
  22. Ans van den Broek:
    16 juni 2019
    Dag Louis, het leven gaat helaas niet altijd zoals wij het ons wensen. Wel knap dat je het weer aandurfde om een prestatie neer te zetten. Je lichaam heeft je teruggefloten en daar heb je gelukkig naar geluisterd. Groeten aan het thuisfront en we zien elkaar vlug. Hartelijke groet van Ans.
  23. Jan de With:
    16 juni 2019
    Wat jammer dat je onder deze omstandigheden de thuisreis moet aanvaarden. Maar luisteren naar je lijf is belangrijk, je kent ket verschil tussen horen en luisteren. Ik ga er vanuit dat het niets ernstigs is. Spreek je snel, misschien as dinsdag avond wel.
    Groet en sterkte, broeder Jan.
  24. Ralf en Marion:
    16 juni 2019
    Goede thuisreis Louis en en een goed herstel van alle inspanningen. Weer mooie ervaringen opgedaan, echter kunnen stoppen indien dit noodzakelijk is is het allerbelangrijkste . Chapeau vanuit Linz
  25. Mieke Hexspoor:
    Hallo Louis,
    Welkom terug in Hilvarenbeek.
    Heb genoten van je reisverslagen en ben het met iedereen eens: een wijs besluit en goed dat je de belofte waar maakt!!
    Succes met het verloop en beterschap.
    Groet Mieke
  26. Marc Gast:
    17 juni 2019
    Welkom thuis Louis, super gedaan, voor de rest duimen we.
    Groeten,
    Marc.
  27. Henk en Ilse:
    17 juni 2019
    Heel verstandig man! Wij hopen dat het niets ernstigs ik. Welkom thuis! Henk en Ilse
  28. Hans en Lena:
    17 juni 2019
    Hoi Louis, dit is wel de grootste prestatie ooit van jou om te luisteren naar je lichaam. Het is geen falen maar een verstandige beslissing. Fijn dat we hebben mogen meegenieten van je verhalen, het was alsof we de route zelf reden. Fijne terug vlucht en laat je maar lekker door Wilhelmien in de armen sluiten. Tot ziens in Hilvarenbeek. Hans en Lena
  29. Jan Leemans:
    18 juni 2019
    Net terug uit Zeeland, waar veel Brabanders en weinig Grieken rondlopen , las ik jouw reisblog . Alsof ik achter op jouw fiets meereed ! Blij dat ik er bij mocht zijn .
    Louis , dat doet niemand jou na , fietsen en schrijven tegelijk .
    Ik hoop je in Beek weer tegen te komen .
  30. Petra en Kees:
    18 juni 2019
    Chapeau Louis, en snel weer opknappen.