Woensdag en donderdag, 12 en 13 juni 2019

13 juni 2019 - Siena, Italië

Woensdag.

Dat werd dus uitslapen want de fiets zou tegen de middag klaar zijn. Afscheid van de Rascioni's en Guido brengt mij naar Assisi, een heel mooi stadje waar je nog echte patertjes en nonnetjes ziet rondlopen. Later maak ik nog een navigatiefout waardoor ik een goede 15 kilometer voor Jan met de bekende achternaam te veel rijd. Onderweg vraag ik aan Guido waarom je hier zoveel Panda's, Punto's en vergelijkbare wagens ziet rondrijden. Zo weinig mogelijk belasting betalen is hier een nationale sport. Degene die een grote wagen registreert wordt door de fiscus gecontroleerd of hij wel voldoende inkomen of middelen heeft om die te bekostigen. Als dat in Nederland zou worden gedaan zou ook Mercedes, BMW en Audi beduidend minder van bepaalde types verkopen. Zo zie je maar dat ook ieders foordeel zijn nadeel kan hebben.

Donderdag.

Vroeg uit de veren want ik wil vandaag Siena bereiken. Dus om 07:00 uur op de fiets en toen was het nog lekker fris. Later zou de temperatuurmeter oplopen naar 36 graden. De klimmen gaan iets makkelijker maar de hellingen van 20% (meerdere) die haal ik niet. Eigenlijk te gek voor woorden dat die in zo'n route zijn opgenomen. Onderweg zie ik bij een terrasje een typisch Nederlandse fiets en dito fietser die ik in het Nederlands aanspreek. Een Romeganger uit Nuenen die geniet van een halve liter bier. Moet kunnen met 36 graden. Na ons gesprek geeft hij aan dat hij ook weer verder gaat maar dan toch maar voor even. Voor Siena prachtige panorama's en ook "prachtige" klimmen. Maar ik haal Siena. Geen camping op mijn route en het derde hotel is prijs. Ik slaap vannacht voor de eerste keer niet alleen. Nee, mijn fiets slaapt vannacht bij mij op de kamer want er is hier geen binnenstalling.

1. P.C.M. Vosters:
    13 juni 2019
    Hallo Louis. Je bent net iets te vroeg in Sienna. In augustus is er de palio op de paixa del Campo. Ik ben daar geweest en dat is een hele sensatie. Veel succes nog bij deze tropische temperaturen
  2. Jef willems:
    14 juni 2019
    In Sienna heeft men de buurtschappen. Iedere buurt heeft zijn eigen vlag. Vendelen doen ze daar ook. Wat voorgaande persoon al omschrijft is de Palio in Sienna van groot belang. Iedere wijk heeft een paard dat een aantal rondjes mag mee draven totdat er een winnaar is. En dat op die keien. Die wijken hebben trommels, vaandels en noem maar op. De een wil beter zijn dan de andere. Vooraf aan de Palio Del Campo dagen ze elkaar uit. Dat doen ze tussendoor ook al wanneer er getrouwd gaat worden. Zie ik in Hilvarenbeek nog niet gebeuren. Als gildebroeder van St Joris was ik op de Palio Del Campo daar en dacht die gildes hebben ze daar ook. Dienstbaarheid aan de wijk, oorlog naar andere wijken die een sneller paard hebben maar toch die Palio. Geniet van het plein bij goed weer. Een schitterende stad. Toen geslapen in de jeugdherberg. Hou je haaks en niet meer slapen achter een benzinestation.
  3. Brigit:
    14 juni 2019
    Geniet van je fietsavontuur en van de omgeving.
    Groetjes van een punto-rijder. (!?)
    Brigit
  4. Bob:
    14 juni 2019
    Interessante foto, Louis. Een helling van 20% en een snelheidsbegrenzing tot 30 km/h, waar jij je aan gehouden hebt?
    Wat de gevreesde Apennijnen betreft, kies je voor de route over de passo della Cisa? Dan adviseer ik je een klein ommetje maken via Carrara, daar waar Michelangelo zijn marmer uitzocht, waar zelfs de trottoirs van marmer zijn, en waar je in de duomo een beeldenpaar kunt zien van de annunciatio. Geef dat koppel a.u.b. de kans om bij je te 'landen'. Vijf minuten kijken en zwijgen volstaan om een kijkervaring de rest van je leven mee te nemen.
  5. Hans en Lena:
    14 juni 2019
    Het is niet niks Louis met die hoge temperaturen zulke hellingen te moeten nemen. Komt dan toch goed uit dat er nergens een camping is en je lekker in een hotel je toch wel vermoeide lijf te rusten kunt leggen. Doe het lekker op je gemak en geniet van de mooie omgeving. Grtz. Hans en Lena
  6. Bart Spierings.:
    14 juni 2019
    Beste Louis, wat een fantastische reis maak je toch weer en wat super om je verhalen te lezen. Geniet ervan en nog een heerlijke reis. Groet Bart.
  7. CWM. MEIJER:
    15 juni 2019
    Stan Meijer.
    Lang geleden waren wij in Assisi en Siena. In Assisi waren wij onder de indruk van een Nederlandse jezuïet die in de hoog gelegen kerk (basiliek van St.Franciscus ?) enige jaren verbleef en boeiend vertelde over zijn leven daar. Later werd de kerk getroffen dooreen aardbeving met veel schade. Mooie plaats.
    Van Siena herinner ik mij de paardenrace bij de toren die had plaats gevonden. En niet te vergeten het heerlijke ijs in de knusse straatjes.
    Ik hoop dat alles naar wens verloopt en wens je succes en …. op tijd afstappen . Groeten.
  8. Henk Roberts:
    17 juni 2019
    'n genot je fietservaringen te lezen, maar dat wist je al van mij. geniet er zelf ook van, zeker van de mensen daar en de omgeving