Proloog

24 juni 2022 - Hilvarenbeek, Nederland

Inmiddels zit ik bijna op vlucht FR9616 Eindhoven – Rome (Fiumincino).

Bij velen was het al bekend dat ik graag weer een keer op de fiets wilde stappen en nu het licht dan definitief op groen staat, is het zo ver. Mijn Baars-Santosje geprepareerd, mijn shirtjes gewassen, de navigatie kant en klaar, mijn tasjes aan de fiets en mijn tentje achterop, en dat alles is al getransporteerd naar camping Village Flaminio in Rome. En ik ga er achteraan met het vliegtuig om op mijn Baars-Santos via Zwitserland en Frankrijk terug te komen. Nog een keer die meer dan dertig kilometer lange klim van de Splügen pass bedwingen, de pass van Chiavenna (I) naar Splügen (CH), en mij ergeren aan de afdaling die slechts negen kilometer lang, of liever gezegd, kort is. Tijdens mijn tocht hoop ik enkele bezoekjes af te leggen, twee in Italië en twee in Frankrijk, bezoekjes waar ik bijzonder naar uitkijk en tenslotte hoop ik 'geslaagd en wel' weer door Wilhelmien in Hilvarenbeek omarmd te worden.

Spannend deze keer. Want dit overwegende was het nog niet bekend wat de uitslag van de CT-scan tweede helft juni zou zijn. Tja, er waren momenten dat niet alleen Wilhelmien haar twijfels had of deze tocht wel tot de mogelijkheid zou behoren, maar ook ikzelf. Echter verandering van de medicatie bracht verbetering. …. en voor mij viel de definitieve beslissing, de uitslag van de scan daargelaten, op maandagavond 9 mei, aan het einde van de voorstelling 'De Laatste Ronde' van Youp van het Hek. De voorstelling die handelt over het naderende einde van zijn cabaret carrière waarbij zijn studentenkamer, de telefooncel, de gesprekjes met zijn moeder en de gesprekken en etentjes met zijn vriend Klaas de rode draad zijn. Een geweldige show, daarbij de kanttekening makend dat je wel enkele keren de gekende grofheid van Youp voor lief moet nemen. De toegift, een vast onderdeel van zijn shows na zijn hartinfarct, deed mij beslissen.                                                                                                Na afloop applaudisseerden we uitbundig, ook ik …....... en ik liet in het donker een traan.

Youp van het Hek 'Niemand weet hoe laat het is'.

Vannacht in m'n slaap word ik plots overvallen
straks komt een auto en die rijdt me kapot
wanneer zal de dood zijn fiets bij mij stallen?
wat zal mijn clou zijn? hoe is mijn plot?
misschien zegt de dokter: 'meneer nog twee maanden'
en word ik door een slepende ziekte gesloopt
men zegt dat dat beter is voor nabestaanden
maar twee maanden pijn is toch niet wat je hoopt
deze dag is de eerste van de rest van mijn leven
dat denken er velen bij hun ontbijt
terwijl ik altijd denk: ik heb nog maar even
dit wordt de laatste van een prachtige tijd
dus moeten we dansen en moeten we vrijen
moeten we lachen en drinken vol vuur
lief hou me vast want nu ben ik nog bij je
tijd is toch geld dus het leven is duur
en ik merk elke dag dat ik me vergis
en dat er dan nog een uur over is.

Jij mag niet doodgaan en ik wil niet sterven
laat staan liefste, denk niet aan ons kind
zijn dood zal ons leven voor altijd bederven
terwijl ze misschien een hemel daar vindt
niemand mag doodgaan, niemand verdwijnen
maar je weet net als ik, er gaat steeds zoveel mis
met auto's en veerboten, vliegtuigen, treinen
niemand weet hoe laat het is
is het vijf voor twaalf of net half zeven?
hoeveel uur heb ik nog of rest mij een kwartier?
hoelang mag ik doorgaan nog doorgaan met leven?
ik heb echt geen idee en ik grijp het plezier.

1. Henk Roberts:
    24 juni 2022
    Wederom veel mooie en avontuurlijke momenten!
    Tot in Beek
  2. Dick Heuckeroth:
    24 juni 2022
    Prachtige proloog Louis. Ik wens je al het goede toe tijdens je tocht en een veilige thuiskomst.
  3. Thea:
    24 juni 2022
    Heel veel plezier en succes Louis. Alles weer mooi beschreven.
  4. Corrie en Noud:
    In gedachten reizen we weer mee! Liefs Corrie en Noud
  5. Elly Vermeegen:
    24 juni 2022
    Louis heel veel plezier met je fietstocht! Je bent een bikkel en dit gaat je lukken.Het is een grote wens van je om deze tocht te maken.Geniet van de mooie omgeving van het fantastische Italië.En wel thuis!!
  6. Hans:
    Louis,
    Een heel fijne maar vooral veilige reis.
    Geniet er van🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️
  7. Cees:
    24 juni 2022
    Een geweldige uitdaging die jij aan kunt. Veel succes en geniet ervan. Gr cees
  8. Fia:
    Louis
    Een geweldige tocht en een veilige thuiskomst!!!
  9. Marc Paulissen:
    Hey Louis,

Super veel succes en plezier uiteraard met deze welverdiende tocht....
    Hou je taai en kijk uit,

Tot snel, Gr. Marc Paulissen
  10. CWM. MEIJER:
    24 juni 2022
    Zo, daar is over nagedacht.
    Toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik weer aan mijn fietssleuteltje wat ik gisteren niet kon vinden, overwoog de huisarts te bellen !
    Louis, een fijne reis toegewenst, zonder medische problematiek , de start ervan zal je veelvuldig aan het einde van toen herinneren. Maar blijf genieten tijdens je eenzame tocht met je eigen gedachten.
    Luctor et emergo.

11. Fia:
    Louis
    Een geweldige tocht en een veilige thuiskomst
  12. Marcel Maas:
    24 juni 2022
    Weet zeker: Christoffel reist met je mee.
    Een mooie en zinvolle reis toegewenst. Marcel en Karin
  13. Trees Burgers:
    24 juni 2022
    De eerste dag van de rest van je leven.
    Geweldig.
    Dat wordt weer genieten van het afzien.
    Succes.
  14. Maria van rijswijk:
    24 juni 2022
    Geniet van deze geweldig mooie tocht, met een veilige thuiskomst
  15. Anneke Marree:
    Geniet ervan Louis! Maak er iets moois van! Groeten Jan en Anneke
  16. Bart Spierings.:
    Beste Louis,
    Heel veel genot en voldoening van je rit.
    Ik volg je met veel plezier!
    Groet Bart.
  17. Inge en Frank:
    24 juni 2022
    Louis, heel veel plezier, let goed op jezelf, geniet van je reis. Wij gaan je weer volgen. Tot in Beek. Groetjes Inge en Frank
  18. Dora van Lier:
    24 juni 2022
    Super Louis dat je, je kansen grijpt, diep respect voor jou, geniet ervan 🚵‍♀️, groetjes Dora
  19. Ine Verhoeven:
    24 juni 2022
    Een mooie en goede reis gewenst, geniet ervan!!
  20. Ad van Gool:
    24 juni 2022
    Geniet van de tocht Louis. Goede reis.
  21. Géke:
    24 juni 2022
    Het genieten is begonnen! Maak er een mooie fietstocht van.
  22. Chr appels:
    Chris Appels 24 juni 2022
    De start is vanuit literair oogpunt in ieder geval mooi !!!
    Nou het pedalerend deel nog !!! Maar je hebt in het verleden al een en ander mee gemaakt, zeker ook in prettig en positief opzicht, dus houden zo !
  23. Theo van roden:
    24 juni 2022
    super louis goeie en mooie reis,pas goed op jezelf ,je bent een echte bikkel
  24. Jan Elings:
    24 juni 2022
    Beste Louis, wij wensen je een plezierige fietsvakantie en een veilige thuiskomst. Jij weet als geen ander om er iets moois van te maken.
    Vele lieve groeten
    Liesbeth en Jan
  25. Bernard en Els[a]:
    24 juni 2022
    Heel veel succes. Je positieve houding gaat je zeker helpen, We volgen je.. Heel veel liefs van ons.
  26. Brigit:
    24 juni 2022
    Een mooie rit gewenst met mooie natuur, bezoekjes en toevallige ontmoetingen.
    En vergeet niet boven op de Splügenpas zo hard als je kunt te roepen : Yes, yes!
  27. Beppie Jansen:
    24 juni 2022
    Louis ontzettend veel fiets plezier voor jou, ga genieten , ik ga je volgen , succes het gaat je zeker lukken ,
  28. Petra en Kees:
    24 juni 2022
    Wat een mooie proloog Louis. Wij wensen je fijne reis.
    Petra en Kees
  29. Thea hin:
    24 juni 2022
    Ik wens je een goede reis en kijk uit naar mooie berichten!,
  30. Jan de With:
    24 juni 2022
    Louis je bent gelukkig weer in je element; wollig sprekend en genietend van het onbekende. Louis pas goed op jezelf en kom gezond weer terug, maar vooral geniet ervan.
    Jan en Josee
  31. Ans van den Broek:
    24 juni 2022
    Wat een lef weer om aan deze tocht te beginnen.
    Louis, geniet van je reis en de vele ontmoetingen en ik kijk uit naar je mooie verhalen.
    Liefs van Ans.
  32. Annette:
    24 juni 2022
    Respect, Louis. Op alle fronten. Ook voor Wilhelmien. Ik vind het zo ontzettend gaaf dat jij deze uitdaging gewoon nóg een keer aan gaat. Trotseer die bergen, je gedachten als eenzame fietser, maar geniet bovenal van de bijzondere ontmoetingen op jouw weg. Ik volg weer met plezier jouw avontuur. Je bent een held, Luigi!
  33. Peter Vermeegen:
    Louis,
    Veel plezier tijdens jouw reis.Met jouw fietsenthousiasme en doordouwersmentaliteit moet dit weer gaan lukken!
  34. Frank Verschuuren:
    25 juni 2022
    Hoi Louis ,
    Heel veel plezier onderweg met mooie ervaringen. Ik kijk uit naar je prachtige reisverslagen. Hou je taai en geniet!
  35. Hans en Lena:
    25 juni 2022
    Louis, eindelijk weer een mooie tocht, eentje waar jij je zinnen op had gezet. Maak er weer iets moois van, geniet met volle teugen en laat ons thuisblijvers mee genieten van je belevenissen.
    We gaan je weer volgen en kijken uit naar je reisverslagen.
  36. Piet en Liesbeth:
    26 juni 2022
    Petje af Louis, wat een doorzetter ben jij! Ga genieten van jouw tocht!!! We reizen op afstand graag met je mee, altijd weer mooi om je verslagen te lezen.