Proloog

7 juli 2021 - Hilvarenbeek, Nederland

Er was eens …, zo begonnen over het algemeen de sprookjes die ons vroeger als kind, vaak voor het slapen gaan, verteld werden. Zo begint nu ook mijn bericht, maar ik kan jullie zeggen dat het geen sprookje is maar de weergave van de realiteit. Er was eens een man van goed veertig, die liep hard als recreant. Niet alleen op de zondagmorgens in de bossen met de atletiekvereniging Achil maar ook tijdens de veelvuldige verblijven in het buitenland, veelal Frankrijk en Italië. Zie in die persiflage een weerspiegeling van mij. In die jaren heb ik altijd mijn schoenen, sokken, broekje en shirtje in mijn bagage, maar daarnaast ook een stel krukken in de kofferruimte voor het geval ik weer eens een blessure oploop aan kuit of achillespees. Mijn directie vindt dat ik beter kan gaan schaken of dammen, ondanks het feit dat ik in al die jaren slechts twee ziektedagen heb opgenomen toen ik ook mijn kuitbeen blijk te hebben gebroken, maar zij, geen van allen actief in de sport, vergeten dat ik bij schaken of dammen wel een tweede persoon nodig heb en hardlopen, veelal ’s avonds laat, alleen kan doen. De blessures worden na twintig jaren een probleem en ik ga me meer en meer toeleggen op fietsen, waarbij ik op mijn tweeënzestigste mijn eerste lange tocht maak, te weten Hilvarenbeek – Santiago de Compostella v.v. en zo volgen er nog de nodige andere tochten waarvan ik steeds bijzonder geniet.

Dan schrijven we inmiddels 2019, het jaar waarin ik mijn ‘trippie’ Athene, Rome, Hilvarenbeek om gezondheidsredenen in Noord-Italië moet opgeven. Enkele weken later, om precies te zijn 29 juli, wordt mijn linker nier met een ruim twaalf centimeter grote tumor operatief verwijderd. De revalidatie met de nodige problemen neemt behoorlijk wat tijd in beslag, ik zie steeds meer en meer beren op de weg en heb niet direct een Zwitser Leven gevoel bij de gedachten hoe de toekomst er voor mij uit zal zien en hoelang die nog zal duren. Maar .., vorig jaar rijd ik een rondje van een 650 kilometer door Nederland en voor dit jaar heb ik wat meer in gedachten. Een tocht naar de Franse Vogezen, heen, veelal over vlakke trajecten en terug via de kammen van de Vogezen, de Route des Crêtes, de Luxemburgse en Belgische Ardennen. Ik neem dit besluit niet impulsief, nee er volgt eerst een uitvoerig overleg met het thuisfront en met de medici die mij onder handen hebben en dan krijg ik groen licht om ook dit jaar een fietstocht te maken.

Ik speel met de gedachten om deze trip op mijn omgebouwde racefiets te maken maar na het nodige commentaar van het thuisfront die twijfels uitspreekt omtrent de veiligheid op die smalle bandjes en dan nog een goede twaalf kilo bagage op het achterwiel besluit ik toch maar om op mijn vertrouwde trekking fiets, mijn Baars-Santos, te stappen. Och berg op zal het allemaal niet zo'n vaart lopen maar wat betreft het afdalen, mijzelf kennende, is het waarschijnlijk verstandiger om naar het thuisfront te luisteren.

Tijdens mij route houd ik jullie via mijn blogje weer op de hoogte van mijn wel en wee, hopende dat dat meer het wel zal zijn dan het wee. Van jullie reacties zal ik weer in ruime mate genieten, zeker wanneer er de nodige humor aan te pas komt of wanneer ik op mijn nummer wordt gezet. Vanmiddag begin ik waar ik vorig jaar na mijn rondje Nederland mee afsloot: een bezoek aan de Mariakapel om er een kaarsje op te steken. Dan keer ik huiswaarts, voor het laatste avondmaal thuis, nog een keer in mijn vertrouwde mandje en dan sta ik morgen fris en goedgemutst op. Beste volgers, 8 juli 's morgens, afscheid nemen van Wilhelmien , André, en Marcel. Een kroel, een knuffel, een kus en ik vertrek. Op de pedalen!!!!!

1. Peter Vermeegen:
    Buffalo Bill,
    Veel plezier met deze nieuwe uitdaging!
    Met jouw moraal zit het wel goed ..
  2. Hans en Lena:
    7 juli 2021
    Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant. Succes Louis🚵‍♂️
  3. Henk en jose:
    7 juli 2021
    Wat fantastisch dat je dat gaat doen .ik mail je dit bericht want Henk heeft geen mogelijkheid. Dus namens Henk en mij natuurlijk wensen je veel plezier met je fietstocht.
    We horen vast wel van je hoe het gaar verlopen.
    Groetjes en veel succes.
    Henk en jose.
  4. Marion Ambachtsheer:
    7 juli 2021
    Geweldig Louis, wij leven weer mee met jou en zullen de verhalen met plezier lezen.

Heel veel succes Joop en Marion.
  5. Henk Roberts:
    7 juli 2021
    wederom een staaltje perfecte verhalen schrijven; ik werd meteen meegezogen het meteen helemaal te lezen. Succes met de pedalen!
  6. Marianne:
    7 juli 2021
    Heel veel succes en geniet ervan . Mogen de (weer)goden met je meereizen. We wachten in spanning op je verslagen.
  7. Fia:
    Louis
    Ik begrijp dat het “fietsgen” weer begon te kriebelen. Fijn dat je weer een tocht gaat maken!!! Heel veel succes en vooral veel fietsplezier.
  8. Fred de Wildt:
    7 juli 2021
    Het is weer ongeloofelijk om te lezen Lowietje ! Geweldig man , geniet er van deze tocht !

Ben benieuwd naar de verhalen onderweg !
    Succes hoor !
    Fred
  9. Kasje:
    7 juli 2021
    heerlijk om te lezen dat je weer op pad gaat..veel fietsplezier en ik lees graag je reisverhalen...

Succes! Kasje
  10. Ralf en Marion:
    7 juli 2021
    Louis, we wensen je een mooie ontspannen tocht toe. Hartelijke groeten Ralf en Marion
  11. Brigit:
    7 juli 2021
    Geniet er van en je moet maar denken.........fietsen is ook maar gewoon op je gat zitten.
  12. Dora van Lier:
    7 juli 2021
    Mooi Louis dat je de power hebt om dit te doen, kijk nu al uit naar je belevenissen, veel succes en plezier 👍👍😎 Dora
  13. Jerome:
    Hallo Louis,
    Gelukkig heeft de therapie je niet immuun gemaakt voor het fiets virus. Geweldig dat dit weer kan. Wij gaan duimen voor mooi weer. De rest is jou zeker toevertrouwd. Trap ze !!!!!!
  14. Chr appels:
    Louis,
    het roept herinneringen op. Maar dat hoeft niet negatief te klinken. Heel veel succes, en voor Wilhelmien een beetje sterkte. Ik begin munten beseffen dat ik flink in gebreke ben geweest met mijn bezoekjes aan de IJpelaerstraat. Maar dat was zeker niet bewust. Ik heb nog steeds mijn hersentrauma als (waardeloos) excuus.
    Ik beloof dat ik Wilhelmien zal bezoeken of inviteren voor een eenvoudig kopje koffie.
    Ik hoop hiermee een beetje terug te doen, van die beloftes die ik graag waar wilde maken, maar wat nog niet gelukt is. Ik wens jou een goede en voorspoedige reis en Wilhelmien wens ik sterkte.
    Zij zal het niet zoo makkelijk hebben. Maar als met jou alles crescendo gaat zal dat een hele steun voor haar zijn.
    Ik weet niet hoe lang de reis duurt en of er een uitzwaai moment is. Maar mocht dat zo zijn, dan hoor of lees ik dat wel.
    Jullie beiden veel sterkte en succes toe gewenst. Groetjes Chr Appels
  15. Hans:
    7 juli 2021
    Louis, geniet er van. Luister naar je lichaam.
    Een heel mooie en veilige reis gewenst.
    Ik ben trots op je.
    ☀️🥱🍀👍
  16. Bart Spierings.:
    7 juli 2021
    Louis , fantastisch dat je weer op de trappers gaat, een diepe buiging maak ik voor je, echt respect! En niet alleen voor jou maar ook voor je thuis front, ze laten je toch maar weer gaan. Ook ik zal zeker weer enorm genieten van je verhalen, jij schrijft het op zo’n heerlijke manier dat je ons gewoon meeneemt op je fiets, heerlijk.
    Heel veel plezier en geniet van elke meter.
    🚴‍♂️🚴‍♂️💪🏻💪🏻👍🏻
    Groetjes Bart.
  17. Ben Carliet:
    7 juli 2021
    Louis, geniet van deze nieuwe uitdaging
    maar zoals ik je al vaak heb gezegd, luister naar je lichaam en heb dan ook het lef om er naar te handelen. Met veel plezier ga ik je reisverslagen volgen .
  18. Bas van Tuyl:
    7 juli 2021
    Fantastisch te horen dat je opnieuw de uitdaging aan kunt gaan. Maak er een mooie reis van!
  19. Ans van den Broek:
    Lieve Louis.
    Natuurlijk kun jij het niet laten weer een rondje te fietsen. Wat heerlijk voor je dat je dat weer kunt ondernemen. Ik wens je heel veel fietsplezier en ik kijk uit naar je dagverslagen.
    Groetjes Ans.
  20. Elly Vermeegen:
    7 juli 2021
    Louis geniet van je nieuwe tocht en ook van de mooie natuur.
    Heel veel succes gewenst! En ik hoop dat je “christoffeltje”ook aan je denkt.
  21. Bert en Dicky van zandwijk:
    Beste Louis,
    Fijn dat je de energie weer terug hebt om deze mooie fietstocht te kunnen maken.
    We kijken vol belangstelling uit naar je verslagen van deze tocht.
    Veel plezier en succes.
    Groet Bert & Dicky van Zandwijk
  22. Cis:
    7 juli 2021
    Succes Louis, fiets en geniet!
    Gr. Cis
  23. Marc Gast:
    Veel plezier Louis 👍
  24. Bernard en Els[a]:
    7 juli 2021
    Succes, succes en succes! Luister naar je lijf en geniet. Veel positieve power.
    Veel liefs en een knuffel.
  25. Inge Specht:
    7 juli 2021
    Geweldig Louis, stoer staaltje! Veel fietsplezier alvast en veel groeten aan dat moedige thuisfront van je 💖
  26. Mieke Hexspoor:
    7 juli 2021
    Zo Louis, weer een nieuwe uitdaging!!!!
    Wat tof dat je dit weer kan en mag gaan doen.Ik kijk uit naar je leuke verslagen.
    Geniet ervan, succes.
    Lieve groet Mieke
  27. Jip & Janneke:
    Louis,
    Geniet van je voorgenomen fietstocht.
    Wij gaan je avonturen meebeleven via dit blog !
    Pas goed op je zelf.
    J & J
  28. Janneke:
    7 juli 2021
    Lieve Louis, wat geweldig dat het groene licht is gaan branden en dat je kunt gaan. André en ik gaan je volgen en ik wens je een fantastische fietstocht en af en toe steek ik ook een kaarsje op voor behouden thuiskomst. Dikke kus 💋 en groetjes Janneke (van Jip😉)
  29. Trees Burgers:
    Louis
    Wat heerlijk voor je dat je weer even de volledige vrijheid voelt. De wind door je haren en het zweet op je rug. Vermoeiend van je fiets afkomen en denkend waar ben ik toch weer aan begonnen.
    Fijne tijd
  30. Inge en Frank:
    8 juli 2021
    Louis, je kunt toch niet zonder een nieuwe uitdaging. Een hele goede tocht, veel plezier en pas goed op jezelf. Groetjes Inge en Frank
  31. Anneke Marree:
    8 juli 2021
    Je bent weer vertrokken!. Het weer is prachtig, wij hopen dat het zo blijft. Wij sluiten ons aan bij alle goede raad en adviezen. Wij hopen dat het een hele goede reis wordt en dat je weer veel leuke ontmoetingen zult hebben. Toi toi toi!!
  32. Henk:
    Louis,
    Jij weet ons altijd weer te verbazen. Wij wensen jou vele inspirerende ontmoetingen, met tot slot een behouden thuiskomst!
  33. Géke:
    8 juli 2021
    Je zit vast al op de pedalen.. Een hele mooie en veilige fietstocht Louis, wat zul je genieten maar luister naar je lichaam. Zoals altijd tijdens je fietstochten reis ik graag met je mee! Liefs
  34. Jan Hoogveld:
    Louis,
    Heel veel mooie kilometers toegewenst en kom gezond weer thuis.
  35. Ine Verhoeven:
    8 juli 2021
    Louis, heel veel plezier en succes met je fietsreis!!
  36. Rick:
    8 juli 2021
    Je blijft een eigenwijze baas hé Sjoel. Veel plezier. Ps de groeten aan de vrouw van mij..:)
  37. Petra en Kees:
    8 juli 2021
    Prachtig Louis, om zo weer van je te horen. Veel plezier en een goede reis.
  38. CWM. MEIJER:
    8 juli 2021
    Fijn dat je het groene licht gekregen hebt waardoor je weer met vertrouwen op reis kunt.
    Wij wensen je veel succes toe tijdens deze nieuwe uitdaging met hopelijk redelijk goed weer.
    Met interesse ga ik jouw volgen.
    Ik heb er vertrouwen in.
  39. Bob:
    Dag Louis,
    Bij alle voorgaande adviezen sluit ik me van harte aan. Jou kennende, weet ik dat je met deze nieuwe onderneming verschillende doelen beoogt; ze hebt ze mij vertelt. Ik voeg er een aantoe: Geniet ervan. Vooruit, nog eentje extra: schrijf dagelijks over wat jou allemaal bezielt.
    Bob
  40. Nelly:
    Succes met je fietstocht Louis. Geniet ervan
  41. Annette:
    9 juli 2021
    Trappen maar de wijde wereld in, Louis! Geniet van de vrijheid van het actieve buitenleven én van de stille momenten van bezinning waarop je je waarschijnlijk realiseert dat je het toch maar weer mooi flikt ondanks alle sores, ongemakken en je leeftijd. Diepe buiging: dit doen niet veel mensen jou na! Ik kijk weer uit naar jouw humoristische verhalen en wens je veel fietsgenot en toffe ontmoetingen. Enjoy!
  42. Kitty Cunen:
    Hoi Louis
    Ook ik wens je heel veel succes en fietsplezier toe!!!!
    Je gaat het toch maar mooi weer doen!!!
    Heel goeie reis en vooral ook een behouden thuiskomst!!
    Ik ga weer smullen van jouw verhalen!!!
    Geniet!!!!!
  43. Henk en Ilse:
    10 juli 2021
    Ik lees dit verhaal nu pas. Je zult inmiddels wel een heel eind op weg zijn. Bewonderingswaardig! Wij (Ilse en ik) wensen je veel succes en een beholden thuiskomst. Pas goed op je zelf en wees Voorzichtig man. We kijken uit naar je blogs!
  44. Maria van rijswijk:
    11 juli 2021
    Knap Louis, weer een mooie uitdaging, veel succes, fietsplezier, fijne ontmoetingen,
    geniet ervan, met plezier gaan we je weer volgen
  45. Jeanne:
    11 juli 2021
    Hoi Louis,
    Ook ik wens je heel veel fiets plezier
    Geniet er van
    Gr Jeanne