Donderdag 28-06-2018

28 juni 2018 - Kupres, Bosnië en Herzegovina

Als ik wakker word spits ik eerst mijn oren. Hoor ik regen ja of nee of hoor ik misschien opspattend water van voorbij rijdend verkkeer? Het antwoord is nee en stemt mij tevree. Dan bel ik even met Wilhelmien om te weten of zij net zo goed geslapen heeft als ik. Dan belt Janus van Lucius Autotransport mij omdat hij een Italiaan niet te pakken kan krijgen. Ik gelukkig wel en regel een en ander. Hopelijk heeft de Italiaan de auto naar de afgesproken plaats kunnen brengen en is alles opgelost. Ik ga er maar vanuit anders had hij nog wel een keer meer gebeld. Vanaf Prozor naar het noorden want ik moet per slot van rekening naar Bolzano. Vanaf het eerste moment, ja jullie raden het al, wordt het klimmen en dat 4 uur aan een stuk. Onderweg vind ik wel een pauzeplaats met een bankje. De hele klim is maar voor een vierde mooi te noemen. Dan 5 minuten dalen en als ik mijn navigatie toevallig weer eens probeer zie ik dat ik na een kleine 100 meter een onverharde weg in moet en dan staat het schermpje weer op zwart. Het is een tamelijk vlak stuk maar doordat de ondergrond nog redelijk nat is van de regen trapt het toch zwaar. Maar ik heb geen haast. 21 juli moeten we pas naar Zweden vertrekken. In dit stuk staan veel verwoeste huizen maar je ziet nagenoeg geen mensen. Nee voor de contacten hoef je deze route niet te rijden. Daarna voert de weg kilometers door een bos. Je zou hier eens pech krijgen. Dan is er geen Henk Baars of collega in de buurt te vinden. Een viertal Bosniëers in een auto is het spoor bijster en vragen mij de weg. Gelukkig beland ik weer op een asfaltweg richting Kupres en neem wat te drinken bij een tankstation. De pomphouder adviseert mij in Kupres te overnachten want de eerst volgende gelegenheid is 34 kilometer verder met weer het nodige klimwerk. Aangekomen in Kupres neem im een hotelletjs want voor kamperen vind ik het veel te koud. Juist wat klein onderhoud aan mijn Santos verricht en een tijd bezig geweest met mijn navigatie die mij deze keer al regelmatig in de steek heeft gelaten. Maar verder geen klagen. Inmiddels weer beeld op het scherm echter de kleur van de lijn krjjg ik onmogelijk veranderd. Personen die deze route willen rijden adviseer ik ten stelligste een dubbelloops jachtgeweer mee te nemen voor de vele agressieve honden die je overal tegenkomt en waarvan er een aantal van hard roepen of stenen gooien niet bang worden. By the way, in de eerste de beste kerk die ik tegenkom en die open is steek ik een kaars aan voor een iets betere temleratuur. En dan te weten dat het bij jullie zo goed is, maar ik gun jullie dat ook.

1. Hans en Lena:
    2 juli 2018