Donderdag 15 juli

16 juli 2021 - Hilvarenbeek, Nederland

Na een goed ontbijt samen met Marcel die 's nachts naar Le Valtin is gereden, aanvaarden we de terugreis. Marcel heeft heel de nacht stromende regen gehad maar geen omleidingen, wel kijkt hij zowat scheel van de steeds zwiepende ruitenwissers. Vanaf het eerste moment dat we rijden dansen de ruitenwissers weer hun 'passe dobble' maar kunnen soms het zicht op de weg niet vrij houden. De reis gaat ondanks dat voorspoedig, tegen 11:30 zijn we al bij Luxemburg. Maar dan, Marcel passeerde afgelopen nacht nog Luik en bij de oprit naar de E25 wordt nog niets aangegeven en verderop ook niet. Bij de laatste afslag voor Luik worden we toch, evenals een op de rechter baan 12 kilometer lang wachtende rij vrachtwagens, teruggestuurd richting Bastogne. Twee in hun busje zittende polities geven aan dat we terug moeten via Namen. Binnendoor zijn namelijk ook veel overstromingen. Onze gedachten, zonder boos te worden, waren simpel; had men dat met een matrixbord niet eerder aan kunnen geven? Zowat 80 kilometer voor Jan Doedel over die ene snelweg die van bij Arlon naar Luik leidt! Misschien overmacht, of de cultuur van het land. Meer dan vierenhalf uur vertraging. Maar vanuit Namen, via Tienen, Diest en richting Geel vallen wij vijf voor zes op de klep. Een warm welkom, samen aan tafel, samen aan de koffie, slechts even terugkomend op de teleurstelling van een weloverwogen beslissing om te stoppen en Marcel in diepe slaap verzonken op de bank. De tassen direct uitgepakt, het wasje klaar gelegd en het normale leven wordt weer hervat. Vanmorgen loop ik naar de auto om mijn fiets wakker te maken en laat die verder uitrusten in de garage.

Ondanks de noodzaak om de tocht vroegtijdig te moeten beëindigen, kijk ik terug op vele mooie momenten, heb ik met volle teugen genoten van de ontmoetingen en het weerzien van personen die een bijzonder plaatsje in mijn hart innemen en ook heb ik genoten van jullie reacties op mijn blogje. Daarvoor en zeker ook aan Wilhelmien en de kinderen die instemden met de tocht, heel hartelijk dank.

Louis

1. Petra en Kees:
    16 juli 2021
    Welkom thuis Louis. Dat heb je toch maar weer even gedaan, chapeau.
  2. Marc Gast:
    16 juli 2021
    Waren weer mooie verhalen Louis, welkom thuis.
  3. Fia:
    16 juli 2021
    Welkom terug en dank voor je verhalen!
  4. Fred de Wildt:
    16 juli 2021
    Dat zit weer in de knip Louis ! Bedankt voor de mooie verhalen ! Petje af hoor !!
  5. Marianne:
    16 juli 2021
    Ik vond het leuk om via de digitale snelweg met je mee te reizen. Je hebt weer mooie herinneringen gemaakt. Nu maar lekker nagenieten thuis.
  6. Cis:
    16 juli 2021
    Top dat jij hebt genoten Louis en je momenten hebt gehad. Jouw retraite op de fiets! Salut Cis
  7. Hennie en Virginia de Graaff:
    16 juli 2021
    Welkom thuis Louis! Goeie beslissing om je fietsreis af te breken! Bedankt voor je mooie reisblogverhalen en geniet van de mooie ontmoetingen en ervaringen opgedaan tijdens deze reis!
    Groeten, Virginia en Hennie
  8. Rob Haans:
    17 juli 2021
    Welkom thuis Louis! Mooie verhalen! Dank daarvoor. Gr R&M
  9. Chr appels:
    19 juli 2021
    Ik ben wat laat, maar dat heeft andere oorzaken dan die omleidingen die volgens onze tv en nieuwsgaring een broodnodige achtergrond hadden. Mijn conclusie : Welkom Thuis !
    Chr Appels
  10. Henk en Ilse:
    21 juli 2021
    Nou,ik. Ben wel heel Laat met mijn reactie. Een heel verstandige beslissing, Fijn weer de verslagen te hebben gelezen. Bedankt!