Donderdag, 5-07-2018 Tolmin

5 juli 2018 - Tolmin, Slovenië

Beste volgers, het weer zag er vanmorgen veelbelovend uit maar het zou mij verwonderen als de temperatuur de aangekondigde 29° gehaald heeft. Maar toch, met de nodige pukkels te nemen was het warm genoeg. Ik hoopte vandaag Tolmin te bereiken en dat lukte me ook zonder de boel te forceren. Ik reed ook door het prachtig dal van de Ibrijca, welk dal inmiddels op de wereldranglijst van de UNESCO staat. Met als gevolg dat er aan de weg getimmerd wordt om die weg op de nodige plaatsen te verbreden. Naar alle waarschijnlijkheid komen er dan te zijner tijd de nodige hotels en disco’s bij en is er waarschijnlijk over 20 jaar weinig meer over van dit schitterende stuk natuur. Maar volgens mij staan de Belgische frieten ook al op die lijst, dus valt er voor degene die wat relativeren kan, nog altijd wat te kiezen. Een kilometer of 12 voor Tolmin krijg ik waar jullie naar zitten te smachten. Juist, regen!! En het was de eerste keer dat ik daar niet van baalde. Maar dan; het hotel in Tolmin was volboekt en volgens de receptie waren er buiten camping Siber geen andere mogelijkheden. Dus ondanks de regen maar naar de camping. Maar wat schetst mijn verbazing; ik zie aangegeven Hostel … maar de receptie zou pas om 17:00 uur bezet zijn. Ik bel het aangegeven nummer en hoor dat er voor mij plaats is. Echter een slaapzaal en geen persoonlijke kamers (meer het Santiago gevoel). In de wachttijd maak ik gebruik van de toilet bij de buren, nl. de brandweer. Ik vraag aan de aanwezige spuitgast wat de logies bij de overbuurman inhouden. Volgens hem niets mis mee. Ik heb nu een kamer, een keuken, een badkamer en tv-kamer voor mij alleen. Ik ga eten in een gezellig restaurantje en aan het volgende tafeltje zitten Nederlanders. Ik groet het stel, stel me voor en zeg dat zij er rekening mee moeten houden dat ik hun conversatie kan volgen. De reactie van Joris Driepinter, hij dronk namelijk een groot glas melk; “Oh, dus u vindt dat wij te hard praten”. De dame was beduidend slimmer en reageerde met: ”Oh, sympathiek van u om dat even te zeggen. Morgen rond de middag ga ik de Italiaanse grens over. Welterusten.

1. Fia:
    5 juli 2018
    Klinkt allemaal goed!
  2. J & A:
    5 juli 2018
    Hoi Louis,
    Flink gefietst en je doel behaald.
    Die UNESCO lijst heeft toch juist een behoudend oogmerk. Geen extra toerisme of gestringeerde uitbreiding in het dal zelf.
    Maar een frietkot bij de aanvang kunnen ze geen bezwaar tegen maken. Biertje ( staat Belgisch bier ook niet op die zelfde lijst?)erbij en binnen zijn we als jij nog even reclame maakt bij Europafietsers.
    Misschien alvast voor de stichtingskosten subsidie aanvragen.👍🚴🏾
  3. Cees:
    6 juli 2018
    gezien jouw verhaal geniet je nog elke dag van dit aventuur , gr cees